Lees hier het laatste nieuws m.b.t. de R1250RT / LC


18-09-2018: Persbericht BMW m.b.t. de nieuwe 1250 cc boxer

De tweecilinder boxer in de BMW Motorrad GS en RT modellen is al meer dan 35 jaar onderscheidend, krachtig en betrouwbaar. BMW Motorrad maakt meer dan 25 jaar gebruik van 4-kleps technologie gecombineerd met elektronische brandstofinjectie en closed-loop katalysator convertertechnologie teneinde zo krachtig en efficiënt mogelijke vermogens- en koppelafgiftes te realiseren.

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT, dé reis- en toermotor, worden voorzien van nieuwe motortechnologie. De verder ontwikkelde boxer met BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler én verfijnd rijgenot.

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT staan eind 2018 in de BMW Motorrad showrooms met consumentenprijzen vanaf respectievelijk € 19.794,- en € 21.434,-. Uiteraard zijn beide voorzien van 3 jaar garantie.

Technologie. 

De nieuwe boxermotor met een grotere motorinhoud van 1.254 cc (voorheen: 1.170 cc) biedt 100 kW (136 pk) bij 7.750 toeren en 143 Nm bij 6.250 toeren (voorheen: 92 kW (125 pk) bij 7.750 toeren en 125 Nm bij 6.500 toeren). De boring-slagverhouding is 102,5:76 mm (voorheen: 101:73 mm). Procentueel is de motorinhoud met 7% gestegen, het koppel met 14% en het vermogen met 9% in vergelijking met zijn voorganger. Hiermee is het de sterkste boxermotor van BMW Motorrad in serieproductie. Dankzij precisiekoeling bereikt de koelvloeistof de onderdelen die het meest onderhevig zijn aan hitte: de twee cilinderkoppen en overige cilinderonderdelen. De warmte verdwijnt via de twee radiatoren aan weerszijden van de motorfiets.

De verder ontwikkelde boxer met nieuwe BMW ShiftCam technologie biedt meer vermogen over het gehele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler en verfijnd rijgedrag. BMW ShiftCam maakt het mogelijk de kleptiming- en hoogte te variëren aan de inlaatzijde. De nokkenas heeft twee nokken per klep die hierdoor deels (voor minder brandstofverbruik) en volledig (voor meer vermogen) open kan. Bovendien zijn de inlaatnokkenassen zo ontworpen dat de twee inlaatkleppen onafhankelijk van elkaar kunnen openen. De hierdoor verbeterde werveling van het nieuwe inkomende mengsel maakt zodoende een effectievere verbranding mogelijk. BMW Motorrad neemt BMW ShiftCam voor het eerst in serieproductie.


De nieuwe boxermotor is niet alleen krachtiger en efficiënter, maar produceert ook een mooier geluid. Verder beleeft de bestuurder meer rijplezier aan de toegenomen trekkracht. Tussen de 2.000 en 8.250 toeren bedraagt het beschikbare koppel 110 Nm. Dat neemt zelfs toe naar 120 Nm wanneer tussen het blok tussen de 3.500 en 7.500 toeren draait.

Een geluidsarmere getande ketting (voorheen: rollenketting) is nu verantwoordelijk voor de nokkenasaandrijving. De positionering van de vier kleppen zorgt voor een zo optimaal mogelijke verbrandingskamer: de klephoek is 8 graden aan de inlaatzijde en 10 graden aan de uitlaatzijde. De diameter van de inlaatkleppen bedraagt 40 mm, terwijl die van de uitlaatkleppen op 34 mm uitkomt. Verder krijgen de zuigers koeling door opspattende olie. Het smeringssysteem is voorzien van een variabele olietoevoer dankzij de bewegende zuiger aan de inlaatzijde van het oliecarter. De olietoevoer is onder alle rijomstandigheden geoptimaliseerd.


In tegenstelling tot hun voorgangers zijn de nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT voorzien van klopsensoren waardoor het gebruik van brandstoffen met een lager octaangetal dan RON 95 ook mogelijk is. Verder monteert BMW Motorrad een nieuwe digitale motorregeling: BMS-O. De belangrijkste kenmerken zijn volledig sequentiële injectie, compacte afmetingen en een laag gewicht. De verneveling van de brandstof wordt uitgevoerd door een elektronisch brandstofinjectiesysteem via gasklephuizen met een openingsbreedte van 52 mm. De injectie vindt plaats middels nieuwe BMW twin-jet injectiekleppen die een gunstige invloed hebben op verfijning en emissies.

De versnellingsbak en koppeling zijn geïntegreerd in het motorhuis van de nieuwe boxermotor. Dit samengestelde deel neemt minder ruimte in, is lichter en torsiestijver. Het schakelgedrag van de 6-traps versnellingsbak is verbeterd door toepassing van de meervoudige lamellenkoppeling met acht platen. De koppeling is uitgerust met een anti-springmechanisme. BMW Motorrad richt zich hiermee op de motorrijders met sportieve ambities.

Het nieuwe en volledig uit roestvrijstaal opgetrokken uitlaatsysteem is afgestemd op het hoge vermogen en koppel in combinatie met BMW ShiftCam technologie. Het compleet nieuw vormgegeven uitlaatspruitstuk komt tegemoet aan de huidige uitlaatnormen en is tegelijkertijd al voorbereid op toekomstige eisen.

De standaarduitrusting van de nieuwe modellen R 1250 GS en BMW R 1250 RT omvat de keuze uit twee rijmodi die passen bij de individuele voorkeuren van de rijder. Automotic Stabililty Control (ASC) zorgt voor de best mogelijke tractie. Het eveneens standaard aanwezige Hill Start Control (HSC) maakt vlot wegrijden op hellingen zeer eenvoudig.

Rijmodi Pro (met extra rijmodi Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Hill Start Control Pro) en de nieuwe Dynamic Brake Assistant (DBC) zijns optioneel te bestellen. Voor de BMW R 1250 GS maken bovendien Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro deel uit van de Rijmodi Pro. Dynamic Traction Control (DTC) stelt de berijder in staat efficiënter en veiliger te accelereren, ook in bochten. Hier functioneert ook ABS Pro en biedt zodoende nog meer veiligheid bij het remmen. ABS Pro maakt onderdeel uit van het optioneel te verkrijgen Rijmodi Pro op de BMW R 1250 GS en wordt standaard geleverd op de BMW R 1250 RT. 

Het nieuwe Dynamic Brake Control (DBC) biedt bij remmen, ook in moeilijke situaties, meer veiligheid. Het koppel wordt gedurende een remactie gereduceerd, zodat het achterste wiel optimaal kan profiteren van de remkracht. Dit zorgt voor meer stabiliteit en een kortere remweg.

Het nieuwe optioneel te bestellen Hill Start Control Pro gaat verder dan bijvoorbeeld Hill Start Control dankzij de Auto HSC functie. Hiermee kan de rem dusdanig naar wens worden ingesteld dat die bij een helling steiler dan 5% automatisch wordt geactiveerd bij stilstand.

De optionele elektronisch geregelde vering Dynamic ESA “Next Generation” met volautomatische belastingcompensatie en demping die zich aanpast aan de rijsituatie is er nu ook voor de BMW R 1250 RT. Bovendien is er een automatische compensatie voor elk type belading. De motor profiteert zodoende van een optimaal dempingcomfort en een stabiel rijgedrag.

Dynamic ESA “Next Generation” is standaard ingesteld op de Road dempingkarakteristieken die horen bij de standaardinstellingen van de rijmodi Rain, Road en Dynamic. Met een druk op de knop (op het stuur) kan de berijder eenvoudig wisselen naar de sportievere en straffer afgestelde dempingkarakteristieken van Dynamic. De optioneel verkrijgbare rijmodi Enduro en Enduro Pro op de BMW R 1250 GS zijn meer berekend op losse ondergronden.

De optioneel verkrijgbare Rijwielgedeelte Sport maakt het voor de BMW R 1250 GS in Stijlvariant HP mogelijk om ambitieuzer off-road te gaan dan voorheen. De hardere ophanging, langere veerpoten en dus langere veerweg leiden tot verbetering van de rijstabiliteit bij off-road gebruik.

De koper van de BMW R 1250 RT heeft de keuze uit drie verschillende zadelhoogtes: 805/825 mm, 760/780 mm en 830/850 mm. Hiermee is een hoogteverschil van 90 mm tussen het laagste en hoogste zadel afgedekt. Alle drie kunnen worden voorzien van buddyseatverwarming. Voor de BMW R 1250 GS zijn meerdere zithoogtes beschikbaar.

LED-koplampen maken onderdeel uit van de standaarduitrusting op beide modellen, terwijl LED-dagrijverlichting optioneel te verkrijgen is.

De nieuwe BMW R 1250 GS is qua connectiviteit standaard uitgerust met een 6,5-inch full-colour TFT-display. Samen met de eveneens standaard BMW Motorrad Multi-Controller heeft de bestuurder snel en eenvoudig toegang tot alle connectiviteitsfuncties. De BMW R 1250 RT is uitgerust met een 5,7-inch TFT-kleurendisplay aangevuld met een analoge snelheidsmeter en toerenteller.

Intelligent Emergency Call is optioneel verkrijgbaar voor beide modellen en schakelt direct hulp in bij een ongeluk of noodsituatie.


Ontwerp en kleuren.

De nieuwe BMW R 1250 GS wordt in de basis aangeboden met twee nieuwe metallic lakken: Black storm metallic en Cosmic blue metallic. Een mooie combinatie met de matgrijze Granite Grey wielen. De remklauwen en het achterframe zijn zwart, terwijl het basisframe, stuur en de aandrijflijn in zilver zijn gespoten. Het bagagerek is mat aluminium wit, de trim holder is uitgevoerd in Nürburg Silver. De voorvork is in goudkleur uitgevoerd. De aanduiding ShiftCam vinden we terug op zowel de cilinderkoppen als het uitlaatspruitstuk.

BMW Motorrad biedt verder de Stijlvarianten Exclusive en HP aan. De BMW R 1250 GS Exclusive met de nieuwe kleurcombinatie Black storm metallic/Night black matt is voorzien van een aandrijflijn in matzwart gecombineerd met het basisframe in de metallic matgrijze kleur Agate Grey. Het achterframe en stuur zijn zwart, net zoals de trim holder en het bagagerek. De agressieve uitstraling wordt verder benadrukt door zwarte Night Eagle wielen en ook de voorvork die in zwart is uitgevoerd.

De BMW R 1250 GS in Stijlvariant HP benadrukt zijn off-road karakter door een passend kleurthema: Light White/ Racing Blue metallic/ Racing Red. De witte kleur vinden we onder meer terug op het basisframe, terwijl de centrale benzinetankdeksel in blauw is uitgevoerd. Het stoere karakter wordt verder in zwart doorgevoerd op de krachtbron, voorvork, wielen en framebeschermer. Bovendien zijn het stuur, trim holders vóór en bagagerek in zwart uitgevoerd. De gouden remklauwen contrasteren mooi bij het veel toegepaste zwart. De radiator is, gezien zijn off-road ambities, voorzien van beschermer.

De nieuwe BMW R 1250 RT, dé toermotor van BMW Motorrad, is in drie kleuren en twee Stijlvarianten te bestellen. In vergelijking tot zijn voorganger is de motorspoiler opnieuw ontworpen en is er een voorspoiler toegevoegd. Alpine White is een basiskleur, optionele kleuren zijn Option 719 Blue planet metallic en Option 719 Sparkling storm metallic. Op de cilinderkoppen staat het ShiftCam-opschrift als verwijzing naar de nieuwe motorgeneratie.

De twee Stijlvarianten bestaan uit Sport en Elegance. BMW Motorrad voert de BMW R 1250 RT Sport uit in de kleurcombinatie Mars Red metallic/ Slate Dark metallic (mat) uit. Het windscherm is bij deze sportieve uitvoering kleiner uitgevoerd, maar kan desgewenst ook van het originele en grotere windscherm voorzien worden. De krachtige uitstraling wordt benadrukt door de wielen in matgrijs Asphalt Grey metallic, terwijl de aandrijflijn in zwart is uitgevoerd. De contrasterende matzwarte kleur Slate Dark is onder meer terug te vinden op de centrale brandstoftankdeksel. De gouden remklauwen onderstrepen het sportieve karakter van de BMW R 1250 RT. 

Het model 1250 RT Elegance benadrukt het elegante voorkomen door de metallic kleur Carbon Black. De wielen zijn uitgevoerd in Silver metallic en de aandrijflijn in Aluminium Silver. Verder zien we zowel matgrijze als chromen accenten. De motorspoiler is voorzien van matzwart Night Black, terwijl de voorspoiler de bodykleur meekrijgt. Ook de Elegance uitvoering wordt uitgerust met gouden remklauwen.

BMW Motorrad Spezial.

BMW Motorrad Spezial bestaat uit een reeks iconische custom mogelijkheden die ook beschikbaar zijn op de nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT. De aangeboden opties hebben zowel een gunstige uitwerking op de prestaties als op de waarde van de motorfiets. BMW Motorrad toont hierbij zijn vakmanschap en aandacht voor detail. Uiteraard wordt gebruik gemaakt van de beste materialen. Het doel is altijd om een motorfiets samen te stellen die qua onderdelen en looks in harmonie is.


Naast de Option 719 Spezial lakken in Blue Planet en metallic Sparkling Storm biedt BMW Motorrad Spezial de Option 719 Stijlvariant Classic en HP Stijlvariant aan. De handvatten en voetsteunen zijn bijvoorbeeld gefreesd uit één blok aluminium. Alle onderdelen zijn ontwikkeld volgens de strenge kwaliteitseisen van BMW Motorrad. De Option 719 Stijlvarianten omvatten omvatten kleppendeksels, bobine-afdekking, olieplug en motorklep, koppeling- en remhendels en de afdekking van het expansievat. Bij de nieuwe BMW R 1250 GS bestaan de pakketten ook uit voetsteunen links en rechts, de voetrem, versnellingshendels en gefreesde spiegels.

Naast de twee pakketten bestaat de keuze uit twee type wielen: Classic (glanzend grijs) en Sport (glanzend zwart). De gedetailleerde contouren geven de wielen een geraffineerde uitstraling mee. Ook beschikbaar zijn HP-uitlaatdempers van Akapovič voor beide modellen. De sportieve slip-on uitlaatdempers zijn volledig uit titanium vervaardigd waardoor ze 0,5 kg lichter zijn dan de standaard demper.

Een bijzonder intens metallic effect wordt gecreëerd door de twee metallic kleuren van BMW Motorrad Spezial: Option 719 Blue planet metallic en Option 719 Sparkling Storm metallic. De bodykleur is onder meer te zien op de centrale benzinetankdeksel, de linker en rechter brandstoftankbedekking en de bekleding van de kofferdeksels. Diverse chromen elementen onderstrepen het luxueuze karakter van de nieuwe BMW R 1250 RT. De motorspoiler in Night Black contrasteert mooi met de krachtbron in metallic Aluminium Silver. Verder monteert BMW Motorrad Spezial zilveren wielen en gouden remklauwen.

De handgetekende lijnen weerspiegelen eveneens het allerhoogste niveau van vakmanschap. Elke streep wordt met de hand aangebracht, dus elke motor is uniek. Desgewenst kan de klant kiezen voor een bruin zadel in combinatie met de twee, door BMW Motorrad Spezial geleverde kleuren. Dit bruine zadel kan alleen geleverd worden in de standaard zithoogte en in combinatie met buddyseatverwarming.

Bron: BMW Motorrad

 

18-09-2018: Dit zegt BMW over de nieuwe 1250 cc boxer

Een nieuwe generatie 2-cilinder boxermotor heeft een nieuwe technologie nodig: de BMW ShiftCam. Het resultaat is meer vermogen - met name in het lagere toerengebied - en hogere energie-effiëncy bij een zeer soepel lopend motorblok. Met de verbeterde 2-cilinder boxermotor bereikt dit traditionele ontwerpprincipe nieuwe prestatie- en koppelwaarden. De nieuwe aandrijflijn siddert van soevereine krachtafgifte en produceert een bijzonder aangenaam motorgeluid.

 

De kern.

Voor het eerst wordt de BMW ShiftCam technologie gebruikt in een in serie geproduceerde BMW motorfiets - een techniek voor het variëren van de kleptiming en kleplichthoogte aan de inlaatzijde. De kern van deze technologie bestaat uit een nokkenas uit één stuk, die twee nokken per aangedreven klep heeft: een nok voor deellast en een nok voor vollast, elk met een andere en optimaal ontworpen nokgeometrie. 

 

Ingenieuze Interactie

Hoewel de nok voor deellast is ontwikkeld met het oog op verbruiksoptimalisatie en probleemloos draaien van de motor, is de nok voor vollast geoptimaliseerd voor prestaties. Door gebruik te maken van een axiale verplaatsing van de inlaatnokkenas, worden de inlaatkleppen geactiveerd afhankelijk van het toerental en de belasting - hetzij met de nok voor deellast of met de nok voor vollast. Deze verplaatsing - en dus het gebruik van de nok voor deellast of vollast - wordt geïnitieerd door een elektromechanische actuator en een groef in de nokkenas.

 

Efficiënte verbranding

Door het gewijzigde ontwerp van de nokgeometrie is er ook een variatie van de inlaatklep. Terwijl de nok voor vollast voor de maximale kleplichthoogte zorgt, is er voor de nok voor deellast een gereduceerde kleplichthoogte. De nokken voor deellast verschillen zowel in (klep)lichthoogte als in timing van de nok. Deze faseverschuiving veroorzaakt een tijdvertraagde en variërend brede opening van de twee inlaatkleppen. Het voordeel van deze faseverschuiving is dat het brandstof-luchtmengsel dat de verbrandingskamer instroomt, sterker wordt gewerveld en effectiever wordt verbrand - wat uiteindelijk een optimaal brandstofverbruik betekent. 

 

Optimale olietoevoer, optimale Brandstofinjectoren

Als je het vermogen en koppel verhoogt, moet je ook de olietoevoer optimaliseren. Dat is natuurlijk gebeurd: de twee zuigers hebben een bodemkoeling door middel van een oliesproeier en het smeersysteem is uitgerust met een variabele olie-inlaat - de ontwikkelaars zorgden voor een optimale olietoevoer voor alle rijomstandigheden en rijmodi. En de BMS-O, het digitale motormanagmentsysteem is ook nieuw. De belangrijkste kenmerken zijn volledig sequentiële injectie, compacte lay-out en laag gewicht. De bereiding van het mengsel wordt gedaan door een elektronische brandstofinjectie met het gasklephuis met een opening van 52 mm. Nieuwe dual-jet injectoren ondersteunen hogere draai-eigenschappen met betere emissiewaarden. 

 

Tussenas compenseert trillingen

Net als bij de vorige 2-cilinder boxermotor elimineert een balansas, die draait met krukassnelheid, ook ongewenste trillingen in de nieuwe aandrijflijn. De balansas is uitgevoerd als een holle tussenas, waarin de koppelingsas gelijktijdig draait. Dit betekent dat het vernieuwde motorblok comfortabel en met lage trillingen over het gehele toerentalbereik draait. De typische basiskenmerken van de robuuste 2-cilinder boxermotor worden nog steeds gehandhaafd, terwijl de prestatiegegevens getuigen van zijn kracht: bij de nieuwe generatie heeft de 2-cilinder boxermotor een piekvermogen van 100 kW (136 pk) en een capaciteit van 1.254 cc. 

 

Bron: BMW Motorrad

 

11-09-2018: 2019 BMW R1250GS, R1250R, R1250RS & R1250RT

Voor modeljaar 2019 komt BMW Motorrad met een nieuw boxerblok voor de R1250GS, R1250GS Adventure, R1250R, R1250RS en R1250RT. Voor het vernieuwde motorblok wordt een cilinderinhoud van 1254 cc opgegeven, wat een flinke stijging is ten opzichte van de 1170cc die het huidige model heeft. Dit blijkt uit de homologatieaanvraag die BMW Motorrad in Amerika heeft ingediend. Dit bevestigt officieel de komst van het nieuwe, sterkere motorblok. Opvallend is de aankondiging van het nieuwe blok voor de hele boxer-range, waar dit meestal in stappen gaat. De bevestiging van de BMW R1250S als 2019 model is ook opvallend, dit betekent dat er toch weer een sportieve naked-versie terugkomt naast de ook te vernieuwen R1250RS met kuip. Verder is het goed nieuws dat de RT, aanvoerder van het in populariteit wat teruggevallen toursegement, direct meegenomen wordt in de upgrade, waar dit in het verleden pas een modeljaar na de GS gebeurde. 

 

Over het nieuwe motorblok zijn al veel langer speculaties en de nodige spyshots. Meest betrouwbaar lijkt daarin dat het opgegeven vermogen stijgt naar 100kW, oftewel 136 PK. daarbij stijgt het gewicht volgens dezelfde onoficiële bronnen met 5 kilo naar 249 voor de R1250GS en naar 268 kilo voor de 1250GS Adventure.

 

Op de Intermot zal BMW Motorrad begin oktober al haar 2019 modellen bekendmaken.

Bron: Nieuwsmotor.nl

 

20-08-2018 Presentatie 1250 cc boxerblok

Er duiken steeds meer berichten op dat het nieuwe 1250 cc boxerblok, met variabele kleptiming, gepresenteerd gaat worden op de Intermot die van 3 t/m 7 oktober in Keulen te bezoeken is. Wellicht dat net als bij de 1200 Liquid Cooled versie van de boxer, de GS als eerste gepresenteerd gaat worden, voor de RT en de RS. Niet verwonderlijk, aangezien de GS nog steeds het paradepaardje van BMW is met indrukwekkende verkoopcijfers. Op de site van motor.nl staat een artikel betrekking hebbend op de GS 1250 met de naam: "FEITEN: 2019 BMW R1250GS". Waarop deze feiten gebaseerd zijn is mij niet helemaal duidelijk. Voor de geïnteresseerden: lees dit artikel hier. Bijkomend nieuws wordt gepubliceerd op deze site!

 

12-03-2018

Het zijn nog geruchten, maar zo her en der duiken spy shots op van de opvolger van de huidige R1200RT LC. Er wordt zelfs volop gespeculeerd over het nieuwe motorblok, dat 1250 cc motorinhoud zou krijgen met variabele kleptiming. Ook is op de foto's een groot digitaal TFT scherm te zien i.p.v. de huidige (in mijn ogen) prachtige tellerpartij. Lees en kijk voor meer nieuws op over deze machine op diverse Engelstalige sites: 

Normaal ga ik niet heel snel mee in een geruchtenstroom, maar dit nieuws lijkt serieus te zijn en wilde ik jullie niet onthouden. Steeds weer vraag ik mij af: kan een opvolger van de huidige R1200RT beter zijn dan zijn voorganger?? Ik ben nu al benieuwd of het BMW weer gaat lukken!