Algemeen motor en accessoire nieuws


20-07-2018: ART 4 slot? Toch opletten!!!

Motorverzekeraars hebben uiteraard (en terecht) hun voorwaarden. Zo schrijven ze allemaal een ART 4**** goedgekeurd slot voor. Boven een bepaalde waarde meestal ook een SCM klasse M2 goedgekeurd alarm. Hierom wordt mijn alarm jaarlijks gekeurd en wordt mijn certificaat vernieuwd. Recent heb ik ook een ART5 slot gekocht. Het is geen garantie dat er niks gebeurd, maar alle beetjes helpen denk ik dan maar. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn R1200RT LC gestolen zou worden. Geheel toevallig kwam ik vandaag een bericht tegen over ART4 sloten met een weetje dat mij totaal onbekend was. Je zou denken: "ik heb een ART4 slot dus dat zit wel goed". Die vlieger gaat dus niet op. Ondanks de 4 sterretjes op je slot is er nog een voorwaarde. Het goedkeuringsnummer moet met het cijfer 4 beginnen. Naast mijn ART5 slot heb ik ook nog een ouder ART4 Kryptonite slot. Dit slot is voor een verzekeraar dus géén ART goedgekeurd slot omdat het goedkeuringsnummer met een 3 begint. Dus, niet alleen op de sterretjes letten maar ook op het goedkeuringsnummer. Kijk op de site van de stichting ART om zeker te zijn dat jouw slot voldoet aan de voorwaarden. De verhalen over verzekeraars die niet uitkeren omdat niet aan de voorwaarden is voldaan zijn legio. Niet alleen mensen maar ook regeltjes zijn veranderlijk. 

 

Extra info:

 

ART slot klasse 4: Diefstalslot voorzien van 4 sterren, erkend door Stichting ART.

 

Motoralarm SCM klasse M2: bestaande uit een systeem dat automatisch inschakelt en het op eigen kracht verplaatsen van de motor verhindert, alarmering middels noodstroomsirene, uitgebreid met kanteldetectie:

  • Blokkering met aanvalsbestendigheid minimaal 3 minuten +
  • Optische signalering +
  • Bewegingsdetectie +
  • Akoestische signalering door middel van een noodstroomsirene

Motoralarm SCM klasse M3: bestaande uit een systeem van de klasse M2 dat voldoet aan de eisen van SCM voorschrift MF-04, aangevuld met een volgsysteem dat aan de eisen van het SCM voorschrift TT03 voldoet.

 

08-04-2018: Cee Bailey's verlaat motormarkt

Windschermen op een motor is altijd weer een hot issue. Wat voor de een een goed scherm is, voldoet niet voor de ander. Uiteraard heeft dit te maken met zaken als: lengte van de berijder, zithoogte en dergelijke. Het is dus niet verwonderlijk dat er meerdere bedrijven zijn die aan de verschillende behoeftes proberen te voldoen. Een daarvan was Cee Bailey's. Zelf heb ik nooit een scherm van deze firma gehad maar de kritieken die ik her en der op fora en in nieuwsberichten gelezen heb waren over het algemeen lovend. Het slechte nieuws: vanaf nu zal je schermen van dit merk alleen nog op de 2e hands markt vinden omdat Cee Bailey's gestopt is met de productie van windschermen voor motoren. Cee Bailey's gaat zich uitsluitend bezig houden met de luchtvaart.

 

03-03-2018: Michelin Road 5

Tot nu toe is de Michelin Pilot Road 4 de onbetwiste standaard op de Europese markt voor Sport Touring banden. Maar zijn opvolger, de Michelin Road 5, verlegt opnieuw de grenzen voor sportieve radiaalbanden. Uit intern onderzoek, waarin hij werd vergeleken met zijn grootste concurrenten, blijkt dat de Michelin Road 5 de beste grip heeft op nat wegdek. Bovendien blijft hij gedurende zijn hele leven goed presteren in natte omstandigheden. Zelfs na 5.000 kilometer, heeft de Michelin Road 5 net zo een korte remweg als een nieuwe Michelin Pilot Road 4 is de belofte van Michelin. Dat zou een belangrijke verbetering zijn. Tegelijkertijd heeft de Michelin Road 5 ook optimale grip op droog wegdek, meer stabiliteit dan zijn grootste concurrenten en een uitstekende handling. Allemaal eigenschappen die essentieel zijn voor Sport Touring motorrijders. De Michelin Road 5 kan dit prestatieniveau bereiken dankzij: - de nieuwste generaties rubber compounds; - de dual-compound technologie (Michelin 2CT Technology en Michelin 2CT+ Technology); - de lamellen in het profiel. De lamellen en de opslagruimte voor water zijn zodanig dat de band beter in staat is om de waterfilm te doorbreken en water af te voeren. De zichzelf ontwikkelende lamellen gaan nog wat verder: naarmate ze meer kilometers afleggen, krijgen ze bredere groeven. Zo voorziet de Michelin XST Evo technologie in een grotere groef / loopvlakverhouding naarmate de band ouder wordt en behoudt de band al die tijd zijn vermogen om water af te voeren.

 

De beloofde prestaties zijn mogelijk door een combinatie van technologieën: 

• De grip op droog wegdek is met name te danken aan gebruik van de allernieuwste rubber compounds.

• De Michelin ACT+ technologie voorziet in een revolutionaire constructie van het karkas waardoor de Michelin Road 5 zowel in bochten als op rechte stukken meer stabiliteit heeft dan zijn belangrijkste concurrenten en een uitstekende handling biedt. Deze nieuwe Sport Touring band slaagt in de moeilijke opdracht om zijn prestaties door de tijd heen te behouden; met name op moeilijke ondergrond zoals nat wegdek. Dat sluit perfect aan op het beleid van Michelin om prestaties in hoge mate constant te houden. Door de nieuwste innovaties van de groep kan aan deze zware eisen worden voldaan. Daarmee biedt Michelin motorrijders steeds meer veiligheid, vertrouwen en rijplezier. De vele technologieën die zijn toegepast bij deze nieuwe Michelin Road 5, illustreren dat op perfecte wijze. De Michelin Road 5 is beschikbaar in 11 afmetingen, waarvan 4 voor de Trail versie. Hij is al vanaf 1 januari 2018 te koop.

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl

 

23-02-2018: Pinlock Zonnevizier

Pinlock is alom bekend om zijn anticondens-vizier dat aan de binnenzijde van het originele helmvizier aangebracht moet worden, maar brengt nu ook een meekleurend vizier op de markt dat aan de buitenkant moet worden aangebracht. Het zogenaamde ‘Pinlock Overlay-vizier’ verandert in enkele seconden van helder naar donker als de zon begint te schijnen en maakt daardoor het dragen van een zonnebril of monteren van een permanent donker vizier overbodig. Verkleuring van het vizier dus zoals we dat al kennen van de bril. De Overlay wordt gemonteerd op speciaal ontwikkelde Pinlock Tear-Off Pins, die het mogelijk maken om zowel het anticondensvizier aan de binnenzijde als het Overlay aan de buitenzijde te monteren. De Overlay is momenteel beschikbaar voor een geselecteerd aantal helmen, maar versies voor veel meer modellen zijn binnenkort te verwachten.

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl