Algemeen motor en accessoire nieuws


11-08-2019: Duitse Eifel voert campagne tegen geluidsoverlast

In het nationale park de Duitse Eifel zijn verschillende gemeenten een campagne gestart tegen geluidsoverlast door motorrijders. Onder de campagne naam "Silent Rider" willen deze gemeenten de geluidsoverlast door motorrijders in het gebied terugdringen. Burgemeester Karl-Heinz Hermanns uit Simmerath geeft hierbij aan dat motorrijders uiteraard gewoon welkom blijven in het populaire gebied. Hij versterkt dit zelfs door te vermelden dat alle gemeenten die deelnemen motorrijders juist van harte uitnodigen om te komen. Wat ze echter met deze campagne willen bereiken is zoals zij zelf zeggen 'het zwarte schaap' onder de motorrijders aanpakken en deze bewust maken van de overlast die zij veroorzaken. De gemeenten die deelnemen zijn het eerder genoemde Simmerath, maar ook Heimbach, Hürtgenwald, Nettersheim, Nideggen, Schleiden en Bad Münstereifel. Tevens wordt de actie ondersteund door de Duitse Federale Vereniging van Motorrijders (BDVM). Samen met de BDVM willen de gemeenten onderzoeken wie er verantwoordelijk zijn voor de geluidsoverlast en dus de reputatie van motorrijders schade toebrengen. Tevens willen ze meer wettelijke kaders om de overlast gevers aan te kunnen pakken. De wens is onder andere om strengere regels te hanteren voor het geluid dat motoren mogen produceren en strenger te controleren op illegale uitlaatsystemen die het max aantal Db overschrijden door bijvoorbeeld het verwijderen van de demper. Doel van deze strengere regels en de controle hierop is naast het terugdringen van de geluidsoverlast ook het overtreden van deze regels scherper te beboeten. Naast aansprakelijkheid voor de eigenaar van de motorfiets is de wens er ook om de aansprakelijkheid bij de bestuurder te leggen, daar dit soms verschillende personen zijn. Dit kan volgens de gemeenten onder andere bereikt worden door informatie over de bestuurder verplicht zichtbaar te laten zijn op bijvoorbeeld de helm of voorzijde van de motorfiets. Hoe de initiatiefnemers echter voor elkaar krijgen om de bestuurder zonder staandehouding te beboeten wordt nog onderzocht.

 

De campagne zelf zal echter pas volledig van start gaan in het voorjaar van 2020, omdat er ook interesse is vanuit andere populaire gebieden zoals Sauerland en Südschwarzwald. Doordat de campagne nog grondig voorbereid dient te worden en de initiatiefnemers de andere regio's de mogelijkheid willen geven zich aan te sluiten, zal de campagne dus pas volgend jaar echt van start gaan.

 

Mijn eigen mening: stel je eens voor dat je met mooi weer in je tuin zit in het mooie landelijke gebied waar je woont. Vervolgens hoor je niks anders dan herrie uitlaten van asocialen die menen dat de hele wereld van motoren moet houden. Rekening houden met elkaar is tegenwoordig verre van vanzelfsprekend. Zouden meer mensen moeten doen!!

 

Bron: .https://www.nieuwsmotor.nl/

 

18-05-2019: Nieuw: OnRoute Motorkaart Versie 5

De in 2010 geïntroduceerde en zeer succesvolle OnRoute motorkaart is in de 5e versie nu opnieuw verbeterd. Sinds 2010 is de OnRoute motorkaart voor al meer dan 30.000 motorrijders onmisbaar geworden voor het vinden van de mooie motorweggetjes en het plannen van vakantietripjes. De OnRoute motorkaart wordt door WayPoint in samenwerking met RouteYou ontwikkeld. Het product van deze succesvolle samenwerking is inmiddels toe aan zijn 5e versie! Nog uitgebreider en weer duizenden nieuwe en populaire motorroutes verwerkt. Door een nieuw licentie-model is de prijs ook nog eens gunstiger geworden. Met de OnRoute motorkaart geactiveerd wordt de route naar elke bestemming een feest!

 

Het succes van de OnRoute motorkaart is ook bij de navigatieproducenten Garmin en TomTom niet onopgemerkt gebleven en zij proberen in hun motortoestellen met softwarematige opties als kronkel- en bochtige wegen de gebruikers ook leuke routes voor te schotelen. Maar het wegennetwerk in Europa is grillig en lokaal heel verschillend. Softwarematig is het daarom heel moeilijk om echt mooie motorroutes te maken. Dat kan alleen echt goed via lokale bekendheid en juist daarom maakt de OnRoute motorkaart zoveel gebruik van motorroutes die door toertocht experts zijn gemaakt. Alleen met de OnRoute motorkaart lukt het om stedelijke gebieden automatisch te vermijden! De OnRoute motorkaart bevat de kaart van 24 landen in West Europa.

 

De Motorkaart V5 is geschikt voor alle Garmin GPS toestellen en de BMW navigator, hij wordt aangeboden op (micro)SD. De motorkaart is echt plug en play. Je stopt de geheugenkaart in je navigatiesysteem, je schakelt de normale wegenkaart uit, de motorkaart in en je kunt op weg. Het is dus niet nodig om eerst de kaart te installeren op de computer en over te laden naar je toestel. De motorrijders die toch eerst op de computer de routes willen voorbereiden, kunnen de kaart uitlezen in BaseCamp zodat hier de routes in gemaakt kunnen worden. De OnRoute Motorkaart V5 kost € 99,- voor West Europa.

 

Voor de bestaande gebruikers is er uiteraard de mogelijkheid om een update aan te schaffen. Heb je de OnRoute Motorkaart na 1 januari 2019 aangeschaft dan is de update zelfs gratis. Heb je de Motorkaart voor deze datum aangeschaft dan betaal je € 29,- voor de update. Ook wanneer je alleen de BeNeLux of een andere regio van Europa had dan krijg je bij de update de complete OnRoute motorkaart van West Europa. De bestaande gebruikers kunnen updaten via de website onroute.nl of de update aanschaffen bij de winkels van WayPoint.

 

Samenvatting van de unieke features van de OnRoute Motorkaart V5:

  • De kaart is gebaseerd op de meest recente gegevens/verkeerssituaties (input TomTom). M.a.w. rijrichtingen, straatnamen, nieuwe wegen en connecties zijn geupdate. 
  • Het product bevat de landen: Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederland, N-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Schotland, Spanje, Vaticaanstad, Wales, Zwitserland, Zweden. 
  • De OnRoute Motorkaart V5 West-Europa bevat bijna 38.000 kilometer nieuw motornetwerk ten opzicht van de vorige versie. Het totaal aan uniek netwerk dat uitmuntend geschikt is voor de motorrijder en veelvuldig wordt gebruikt in toertochten komt daarmee op 1.767.127 kilometer! Dat is een equivalent aan prachtige motorwegen van 5 keer naar de maan of meer dan 44 keer rond de aarde. 
  • Naast het nieuw toegevoegd netwerk is er ook bijna 200.000 kilometer aan netwerk vernieuwd.

Dit unieke netwerk is nog beter dan het vorige: 

  • We zorgen ervoor dat je nog mooiere trajecten voorgeschoteld krijgt 
  • We zorgen ervoor dat vooral rustige & smalle wegen door mooie landschappen de voorkeur krijgen. 
  • We zorgen ervoor dat die wegen comfortabel te berijden zijn met een toermotor (zijnde verhard en in goede conditie) 
  • We zorgen ervoor dat je niet te veel links-/rechts-afslagen of verkeerslichten krijgt met ons vernieuwd continuïteits-algoritme. 
  • We zorgen ervoor dat je in stedelijke gebieden vlot via grotere wegen de meer aangename toermotornetwerken kan bereiken buiten de stad. 
  • We zorgen ervoor dat je steden en/of verstedelijkte gebieden over langere afstand meestal vermijdt (waar mogelijk). 
  • We zorgen ervoor dat je in eigen streek nog stukjes weg zal ontdekken met jouw toermotor die je zelf nog niet kende (aldus onze testers). 
  • Het product bevat ook tal van bezienswaardigheden en nuttige plaatsen die interessant zijn voor de motorrijder.

Voor meer informatie of aanschaf: http://www.onroute.nl of stuur een mailtje naar info@onroute.nl

 

12-05-2019: Minder dodelijke ongevallen motorrijders in 2018

In 2018 kwamen in het Nederlandse verkeer 42 motorrijders om het leven. Enig lichtpuntje bij dit trieste cijfer is dat dit een daling ten opzichte van de 51 slachtoffers in het jaar daarvoor. Wel waren meer vrouwen in 2018 slachtoffer bij een motorongeluk, drie in plaats van één het jaar daarvoor. Dit blijkt uit de analyse door het SWOV van ongevalcijfers van het CBS. De daling van het aantal dodelijke slachtoffers onder motorrijders is opvallend, omdat het totale aantal verkeersslachtoffers juist met 65 steeg ten opzichte van 2017. Dat totale aantal verkeersdoden vertoonde in Nederland, na een stijging in de jaren vijftig en zestig, sinds 1973 een geleidelijke daling. Sinds 2000 is het aantal verkeersslachtoffers voor zowel motorrijders als autmobilisten gehalveerd, maar de laatste jaren is deze daling echter gestagneerd. In 2018 waren er dan ook 678 dodelijke slachtoffers in het verkeer in Nederland te betreuren; dit is het hoogste aantal sinds 2010. Ongeveer een derde van deze verkeersdoden bestaat uit auto-inzittenden (233), en ongeveer een derde is fietser (228). 

 

Het risico om te overlijden in het verkeer blijft per afgelegde kilometer het hoogst voor gemotoriseerde tweewielers: brom- en snorfietsers en motorrijders zijn duidelijk de kwetsbaarste groep. Per miljard afgelegde kilometers ligt het aantal dodelijke slachtoffers op 50 voor motorrijders en rond 42 voor brom- en snorfietsberijders, terwijl dit voor voetgangers en fietsers rond de 10 ligt en voor autobestuurders rond 2. Daarbij valt wel aan te tekenen dat de vergelijking "per afgelegde kilometer" deels mank gaat, feitelijk zou een vergelijking voor in het verkeer doorgebrachte tijd logischer zijn. 

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl

 

03-05-2019: Tussenstand motorverkopen 2019

Verkoopcijfers motoren t/m april 2019 +19 procent, BMW marktleider

 

Met 1812 nieuwe motorfietsen die op kenteken zijn gezet, groeit de verkoop in de maand april van 2019 met 14,18 % ten opzichte van de 1587 van vorig jaar april. Daarmee zet de forse groei van de vorige maanden ook door, voor het eerste kwartaal van 2019 komt het totaal aantal daardoor nu op 5935 geregistreerde kentekens. Dat waren er in de eerste vier maanden van 2018 nog 4978, wat neerkomt op een groei van 19,22 % voor "Q1". Dit blijkt uit de cijfers van VWE Automotive. 

 

Merken Top 10:

 

Qua merken is BMW Motorrad met 1006 verkochte motorfietsen weer marktleider, op jacht naar het tiende jaar op rij als bestverkopend motormerk in Nederland. Op plaats twee komt Kawasaki met 950 stuks, op korte afstand gevolgd door Yamaha met 925. Achter deze Top 3 zit een heel groot gat. In de tweede groep is nummer 4 opvallend genoeg Harley-Davidson met 502, gevolgd door Honda (490), KTM (482) en Suzuki (469). Dan volgt er weer een flink gat naar de derde groep, met Ducati en Triumph exact gelijk op een achtste plaats met 258 geregistreerde motoren, waarop Vespa de Top 10 afsluit met 115 motorscooters. Voor alle traditionele motormerken buiten de Top 10 is er ook groei: respectievelijk Husqvarna, Indian Aprilia en Moto Guzzi verkochten meer dan vorig jaar. Voor Piaggio motorscooters en Zero elektrische motorfietsen is er in de stijgende markt toch een daling in de verkoopcijfers. 

 

Qua leeftijd van de bezitters valt op dat de groei groter is in de leeftijdscategorie 18-35, maar ook in de 66-plus groep. De leeftijdsgroep die daartussen zitten groeit cijfermatig ook, maar procentueel minder hard dan de eerdergenoemde leeftijdscategoriën. 

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl

 

14-04-2019: Ruim 21% meer motoren in Nederland verkocht in het eerste kwartaal van 2019

Het eerste kwartaal is op een zeer positieve wijze afgesloten voor de Nederlandse motorhandel, er werden ruim 21% meer nieuwe motoren verkocht vergeleken met het eerste kwartaal van 2018. Van de merken die in de top 10 staan zijn het alleen KTM (39 stuks) en Triumph (maar 3 stuks) die minder motoren hebben verkocht ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. De best verkopende merken zijn BMW, Yamaha en Kawasaki. Opvallend is dat zij een gat hebben geslagen met de rest van de motorfabrikanten. De nummer drie (Kawasaki) heeft 261 meer motoren verkocht dan de nummer vier (KTM) terwijl Kawasaki 103 motoren achter staat ten opzichte van BMW die met 731 de meeste motoren heeft verkocht in Nederland. Ook in de occasionmarkt is er groei te zien. Er zijn in het eerste kwartaal ruim 37.000 motoren van eigenaar gewisseld en dat is meer dan 15% groei.

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl

 

14-04-2019: Europees label rijvaardigheidstraining gesteund door Europese Commissie

Op 4 april 2019 heeft de Europese Commissie voor Transport via Violeta Bulc hun goedkeuring uitgesproken voor het 'European Motorcycle Training Quality Label' (EQLMS). Dit label is een certificering voor verschillende organisaties binnen Europa, die een extra rijtraining voor motorrijders aanbieden na het behalen van het rijbewijs. In 2015 is dit certificaat opgericht door de Europese associatie van motorfiets fabrikanten (ACEM) en de Duitse variant van Veilig Verkeer Nederland. Doel van de oprichting is het helpen van de motorrijder bij het vinden van een kwalitatief goede rijvaardigheid training. Later sloot de Internationale Federatie van Motorrijders zich ook bij dit initiatief aan. Totaal zijn er 28 instanties in Europa die een training aanbieden die voorzien is van het EQLMS-kwaliteitslabel. Stefan Pierer, die naast CEO van KTM ook voorzitter is van de ACEM, vertelde er het volgende over: "We zijn blij dat het label gesteund wordt door de Europese Commissie voor Transport. Kwaliteit van een rijtraining na het examen helpt motorrijders met het verbeteren van de beheersing van het de motor. Hierdoor maakt het de ervaring niet alleen leuker, maar ook veiliger". Hij gelooft er daarnaast in dat het label een positief effect zal hebben op de veiligheid van de motorrijder door heel Europa. Ook in Nederland worden trainingen aangeboden die de certificering van het 'European Motorcycle Training Quality Label' mogen dragen. Deze trainingen worden op dit moment enkel verzorgt door de KNMV.

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl

 

14-04-2019: Motorfiets verkopen Europa in 2018 9,9% gestegen

In 2018 is de verkoop van motorfietsen gestegen met 9.9% ten opzichte van 2017. In totaal zijn er 1.004.063 motoren verkocht. Deze cijfers zijn bekend gemaakt door de ACEM (European Association of Motorcycle Manufacturers). De grootste motormarkten van Europa waren in 2018 Italië (219.694 verkopen), Frankrijk (177.460 verkopen) en Spanje (159.946 verkopen). Nederland neemt qua totale verkoop aantallen de twaalfde plaats in beslag met 13.891 verkopen in 2018. Hiermee zijn er 834 motoren meer verkocht dan in 2017. Ook de verkoop van elektrische motorfietsen liet een flinke stijging zien. Werden er in 2017 nog 4.121 elektrische motorfietsen verkocht, in 2018 waren dit er 7.478, een stijging van meer dan 81%! Kanttekening hierbij is dat deze markt echt nog maar een niche is, met een marktaandeel van 0.75%. Nederland lijkt hierin echter vooruitstrevend te zijn, daar we de derde plek bezetten voor wat betreft verkopen van elektrische motoren met 809 motorfietsen. Hiermee is 5.8% van de nieuw verkochte motoren in Nederland voorzien van een elektrische aandrijving, dit ligt flink boven Europees gemiddelde. Qua absolute aantallen moet Nederland wel Frankrijk (1526 verkopen) en Spanje (2970 verkopen) voor zich dulden.

 

Secretaris generaal van de ACEM, Antonio Perlot zegt over het afgelopen jaar dat 2018 een goed jaar is geweest voor de motor industrie in Europa. Waarbij bijna in alle Europese landen groei waar te nemen valt, terwijl de cijfers in de belangrijkste markten Spanje en Duitsland een stijging van meer dan 15% laten zien. Daarnaast geeft Antonio Perlot aan dat ondanks de schommeling in de markt die we gezien hebben tijdens de transitie van Euro-3 naar Euro-4 er al sinds 2013 een stijgende lijn in de motormarkt zit binnen Europa.

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl

 

03-03-2018: Metzeler Roadtec Z8: beste Sport tour band

De Metzeler Roadtec Z8 Interact is door het gerenommeerde Duitse motorblad Motorrad uitgeroepen tot de beste sport-toer band van dit jaar. In een vergelijkingstest werden de Pirelli Angel GT, Michelin Pilot Road 4 GT, Bridgestone Battlax T30 EVO, Dunlop Sportmax RoadSmart II, Continental Road Attack 2 GT en de Metzeler Roadtec Z8 op diverse punten met elkaar vergeleken. De banden werden getest in de maten 120/70 ZR17 voor en 180/55 ZR17 achter, gemonteerd op zes identieke Yamaha’s FJR1300A. Er werd gereden onder verschillende omstandigheden op zowel binnenwegen als de op de snelweg tijdens twee levensfases van de banden; nieuwstaat en bij 4.000 km. Voor de natte omstandigheden werd het circuit opgezocht. De Metzeler Roadtec Z8 Interact heeft het van zijn concurrenten gewonnen door beter te scoren op punten als grip, stuurgedrag, slijtage en gedrag onder natte omstandigheden.

 

De totale uitslag van de test:

 

1. Metzeler Roadtec Z8 Interact

2. Pirelli Angel GT

2. Michelin Pilot Road 4 GT

4. Bridgestone Battlax T30 EVO

5. Dunlop Sportmax RoadSmart II

6. Continental Road Attack 2 GT

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl

 

20-07-2018: ART 4 slot? Toch opletten!!!

Motorverzekeraars hebben uiteraard (en terecht) hun voorwaarden. Zo schrijven ze allemaal een ART 4**** goedgekeurd slot voor. Boven een bepaalde waarde meestal ook een SCM klasse M2 goedgekeurd alarm. Hierom wordt mijn alarm jaarlijks gekeurd en wordt mijn certificaat vernieuwd. Recent heb ik ook een ART5 slot gekocht. Het is geen garantie dat er niks gebeurd, maar alle beetjes helpen denk ik dan maar. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn R1200RT LC gestolen zou worden. Geheel toevallig kwam ik vandaag een bericht tegen over ART4 sloten met een weetje dat mij totaal onbekend was. Je zou denken: "ik heb een ART4 slot dus dat zit wel goed". Die vlieger gaat dus niet op. Ondanks de 4 sterretjes op je slot is er nog een voorwaarde. Het goedkeuringsnummer moet met het cijfer 4 beginnen. Naast mijn ART5 slot heb ik ook nog een ouder ART4 Kryptonite slot. Dit slot is voor een verzekeraar dus géén ART goedgekeurd slot omdat het goedkeuringsnummer met een 3 begint. Dus, niet alleen op de sterretjes letten maar ook op het goedkeuringsnummer. Kijk op de site van de stichting ART om zeker te zijn dat jouw slot voldoet aan de voorwaarden. De verhalen over verzekeraars die niet uitkeren omdat niet aan de voorwaarden is voldaan zijn legio. Niet alleen mensen maar ook regeltjes zijn veranderlijk. 

 

Extra info:

 

ART slot klasse 4: Diefstalslot voorzien van 4 sterren, erkend door Stichting ART.

 

Motoralarm SCM klasse M2: bestaande uit een systeem dat automatisch inschakelt en het op eigen kracht verplaatsen van de motor verhindert, alarmering middels noodstroomsirene, uitgebreid met kanteldetectie:

  • Blokkering met aanvalsbestendigheid minimaal 3 minuten +
  • Optische signalering +
  • Bewegingsdetectie +
  • Akoestische signalering door middel van een noodstroomsirene

Motoralarm SCM klasse M3: bestaande uit een systeem van de klasse M2 dat voldoet aan de eisen van SCM voorschrift MF-04, aangevuld met een volgsysteem dat aan de eisen van het SCM voorschrift TT03 voldoet.

 

08-04-2018: Cee Bailey's verlaat motormarkt

Windschermen op een motor is altijd weer een hot issue. Wat voor de een een goed scherm is, voldoet niet voor de ander. Uiteraard heeft dit te maken met zaken als: lengte van de berijder, zithoogte en dergelijke. Het is dus niet verwonderlijk dat er meerdere bedrijven zijn die aan de verschillende behoeftes proberen te voldoen. Een daarvan was Cee Bailey's. Zelf heb ik nooit een scherm van deze firma gehad maar de kritieken die ik her en der op fora en in nieuwsberichten gelezen heb waren over het algemeen lovend. Het slechte nieuws: vanaf nu zal je schermen van dit merk alleen nog op de 2e hands markt vinden omdat Cee Bailey's gestopt is met de productie van windschermen voor motoren. Cee Bailey's gaat zich uitsluitend bezig houden met de luchtvaart.

 

03-03-2018: Michelin Road 5

Tot nu toe is de Michelin Pilot Road 4 de onbetwiste standaard op de Europese markt voor Sport Touring banden. Maar zijn opvolger, de Michelin Road 5, verlegt opnieuw de grenzen voor sportieve radiaalbanden. Uit intern onderzoek, waarin hij werd vergeleken met zijn grootste concurrenten, blijkt dat de Michelin Road 5 de beste grip heeft op nat wegdek. Bovendien blijft hij gedurende zijn hele leven goed presteren in natte omstandigheden. Zelfs na 5.000 kilometer, heeft de Michelin Road 5 net zo een korte remweg als een nieuwe Michelin Pilot Road 4 is de belofte van Michelin. Dat zou een belangrijke verbetering zijn. Tegelijkertijd heeft de Michelin Road 5 ook optimale grip op droog wegdek, meer stabiliteit dan zijn grootste concurrenten en een uitstekende handling. Allemaal eigenschappen die essentieel zijn voor Sport Touring motorrijders. De Michelin Road 5 kan dit prestatieniveau bereiken dankzij: - de nieuwste generaties rubber compounds; - de dual-compound technologie (Michelin 2CT Technology en Michelin 2CT+ Technology); - de lamellen in het profiel. De lamellen en de opslagruimte voor water zijn zodanig dat de band beter in staat is om de waterfilm te doorbreken en water af te voeren. De zichzelf ontwikkelende lamellen gaan nog wat verder: naarmate ze meer kilometers afleggen, krijgen ze bredere groeven. Zo voorziet de Michelin XST Evo technologie in een grotere groef / loopvlakverhouding naarmate de band ouder wordt en behoudt de band al die tijd zijn vermogen om water af te voeren.

 

De beloofde prestaties zijn mogelijk door een combinatie van technologieën: 

• De grip op droog wegdek is met name te danken aan gebruik van de allernieuwste rubber compounds.

• De Michelin ACT+ technologie voorziet in een revolutionaire constructie van het karkas waardoor de Michelin Road 5 zowel in bochten als op rechte stukken meer stabiliteit heeft dan zijn belangrijkste concurrenten en een uitstekende handling biedt. Deze nieuwe Sport Touring band slaagt in de moeilijke opdracht om zijn prestaties door de tijd heen te behouden; met name op moeilijke ondergrond zoals nat wegdek. Dat sluit perfect aan op het beleid van Michelin om prestaties in hoge mate constant te houden. Door de nieuwste innovaties van de groep kan aan deze zware eisen worden voldaan. Daarmee biedt Michelin motorrijders steeds meer veiligheid, vertrouwen en rijplezier. De vele technologieën die zijn toegepast bij deze nieuwe Michelin Road 5, illustreren dat op perfecte wijze. De Michelin Road 5 is beschikbaar in 11 afmetingen, waarvan 4 voor de Trail versie. Hij is al vanaf 1 januari 2018 te koop.

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl

 

23-02-2018: Pinlock Zonnevizier

Pinlock is alom bekend om zijn anticondens-vizier dat aan de binnenzijde van het originele helmvizier aangebracht moet worden, maar brengt nu ook een meekleurend vizier op de markt dat aan de buitenkant moet worden aangebracht. Het zogenaamde ‘Pinlock Overlay-vizier’ verandert in enkele seconden van helder naar donker als de zon begint te schijnen en maakt daardoor het dragen van een zonnebril of monteren van een permanent donker vizier overbodig. Verkleuring van het vizier dus zoals we dat al kennen van de bril. De Overlay wordt gemonteerd op speciaal ontwikkelde Pinlock Tear-Off Pins, die het mogelijk maken om zowel het anticondensvizier aan de binnenzijde als het Overlay aan de buitenzijde te monteren. De Overlay is momenteel beschikbaar voor een geselecteerd aantal helmen, maar versies voor veel meer modellen zijn binnenkort te verwachten.

 

Bron: https://www.nieuwsmotor.nl