Online Motor testen R1200RT / R1250RT


Hoe goed is de nieuwe BMW R 1250 RT? Heel goed en dat zal je weinig verrassen. De RT-toermotoren zijn een begrip, al tientallen jaren, en het Duitse merk koestert die reputatie. (motorrai.nl)

 

Gestroomlijnde kuip

Precies 40 jaar geleden bracht BMW de R 100 RT uit. Het was de eerste van een generatie toermotoren met een gestroomlijnde kuip. Anno 2018 is er de R 1250 RT, volgens beproefd recept met een boxerblok, cardanaandrijving en een gestroomlijnde kuip. Daarmee houdt de overeenkomst op. De 1250 levert bijna twee keer zoveel paardenkrachten, rijdt en remt veel beter en zit vol met elektronische systemen voor vering, demping en veiligheid.

 

Meer vermogen

De BMW R 1250 RT neemt het roer over van de 1200 RT. Het uiterlijk is nauwelijks veranderd. Het nieuwe zit hem bij het boxerblok. Dat heeft nu zogenaamde ShiftCam-technologie, waarbij de inlaatkleppen door twee verschillende nokken worden geopend. Bij flink gas of hogere toerentallen worden de kleppen verder en langer geopend. Dan levert het blok hogere prestaties. Het vermogen is ten opzichte van de 1200 RT daardoor van 125 naar 136 pk gestegen en het koppel van 125 naar 143 Nm. Bij cruisen en lage toeren is een ‘tammere’ nok aan het werk. De kleppen gaan minder ver en korter open. Dat spaart weer brandstof.

 

Van Utrecht naar Parijs zonder tanken

Een toermotor koop je om lange afstanden te rijden in comfort. Oké, met de BMW R 1250 RT kun je dat ook op hoge snelheid over de Duitse Autobahn, maar het gros van de kopers verkiest liever binnenwegen. Lekker cruisen door de bochten met een boxer die goedmoedig zijn werk doet en daarbij weinig toeren maakt. Die op commando pittig reageert op het gas zonder dat je hoeft terug te schakelen. De R 1250 RT is daarbij best zuinig! 1 op 18 is goed haalbaar. Met volle tank van 29 liter kun je zonder tanken vanuit Utrecht in een ruk naar Parijs.

 

Stuurt verrassend gemakkelijk

De RT van BMW blijft een van de betere toermotoren door een prima mix tussen comfort en dynamiek. Echt licht is deze kolos niet, maar van het gewicht (rijklaar: 279 kg) merk je hoegenaamd bar weinig tijdens het rijden. Met speels gemak slinger je over een rotonde. De kuip is breed, zeker, maar het tussen de file door rijden gaat eigenlijk makkelijker dan je verwacht doordat je zo goed controle hebt op de RT. Dat is mede te danken aan het bijzonder rustig lopende boxerblok, ook bij lage toeren.

 

Beschermd tegen weer en wind

De kuipruit is breed en elektrisch in hoogte verstelbaar. De bescherming tegen wind en regen is gewoon goed. De knieën zitten evenzeer uit de wind en voor de onderbenen zitten de cilinders. Van warmte merk je niet veel. Sinds de komst van vloeistofkoeling (al bij de laatste 1200 RT geïntroduceerd) zijn de cilinderkoppen niet meer heet. Je kunt je hand erop leggen.

 

Koffers groot genoeg voor helm

De R 1250 RT heeft standaard twee grote zijkoffers, waarin een integraal helm past. Verder zijn ABS, elektronische stabiliteitscontrole en Hill Start Control standaard. Dit laatste systeem helpt je om op een helling gemakkelijk vanuit stilstand weg te rijden. Je kunt kiezen uit de rijmodi Road of Rain. In de laatste stand is het blok wat getemd en reageert het ook rustiger op het gas.

 

Instelbare demping

De geteste R 1250 RT had elektronisch instelbare demping, het zogenaamde Dynamic ESA. Het zorgt ervoor dat demping en vering worden aangepast aan de belading. Dat gebeurt automatisch. De demping kun je zelf instellen door te kiezen voor een van de programma’s. In de meest comfortabele stand is de RT erg zacht geveerd. En wat sportievere setting, lees harder, past naar ons idee beter bij het karakter van de motor.

 

Handvat- en zadelverwarming

In de kuip is een plek gereserveerd voor het optionele navigatiesysteem, dat je bedient met de Multi-Controller. Dat is de draaibare ring tussen handvat en schakelaarunit op de linker stuurhelft. Door te draaien scroll je door de diverse menu’s. Met de duim drukken tegen de ring is selecteren van een functie. Het werkt prima, al moet je wel even de tijd nemen om alle menu’s te doorgronden. Het zijn er best veel en dat geldt ook voor de functies die je kunt kiezen. Zelfs de handvat- en zadelverwarming stel je ermee in. Er zijn vijf verschillende standen, waarbij warm ook echt heel warm is!

 

Perfecte remmen!

De remmen zijn erg goed. De R 1250 RT vertraagt met weinig druk op het verstelbare remhendel al zeer overtuigend en vertrouwenwekkend. Voor- en achterremmen worden dan gelijktijdig bediend, waarbij het systeem ook de krachtverdeling automatisch regelt. Heb je het optionele Dynamic Brake Control, dan zorgt het systeem ook  bij plotseling uitwijken voor een goede remkrachtverdeling en dus optimale grip.

 

Online en emercency call

Met connectiviteit zet BMW een nieuwe norm. Via de optionele radio met bluetooth is je smartphone te koppelen en kun je muziek streamen. En BMW biedt nu E-call, een systeem waarmee je een noodoproep kunt doen. BMW is hiermee een van de eerste. Hopelijk nooit nodig, maar toch een prettig idee dat je met een druk op een schakelaar hulpdiensten kunt optrommelen.

 

Voor deze test inclusief foto's, kijk op de site van Motorrai


TEST: BMW R1250RT (motor.nl)

 

Als eerste motormagazine van Nederland rijdt MOTO73 onder dagelijkse omstandigheden met de BMW R1250RT. Hoe houdt de vernieuwde toermotor zich in de file, op stuurwegen en tijdens pijlsnelle toeretappes? Ad van de Wiel laveerde de afgelopen dagen tussen onafgebroken rijen auto’s, stuurde de blaren in zijn handen en deed aan laagvliegen. Grote vraag is natuurlijk: hoe goed is de ShiftCam-technologie? Verhoogt variabele klepbediening de feestvreugde?

 

Hoeveel verschilt dit model van de vorige?

‘Amper als je hem alleen op zijn uiterlijk beoordeelt. BMW heeft alles bij het oude gelaten, dus het lijnenspel komt extreem bekend voor. Omdat bij een RT vorm en functie altijd hand in hand gaan, heeft hij een massieve voorkant die de wind keurig om je heen leidt.’

 

Met de toerkwaliteiten zit het dus goed?

‘Het is een RT, wat denk je zelf? Kilometers maken is een fluitje van een cent. Cruisecontrol op standje strafbaar, elektrisch bediende windscherm stukje omhoog, eventueel een stukje muziek op en zonder een centje pijn richting horizon. Het zadel is grote klasse, de windbescherming eveneens en het rijwielgedeelte behoudt de rust tot op hoge snelheid. Met een benzinetank van 25 liter zit het snor met de actieradius.’

 

Wat is het verschil met de R1200RT?

‘Naast de grotere cilinderinhoud vooral de ShiftCam-techniek. Het grote verschil met zijn voorganger is deze variabele klepbediening. De uitlaatzijde wordt conventioneel aangedreven, de inlaatzijde heeft “hete” en “kalme” nokken. Afhankelijk van de gasstand selecteert het blok een van de nokken. De kalme nok is voor een laag benzineverbruik en een soepele vermogensafgifte. De hete voor een maximale lading vermogen. In vergelijking met de 1200 is het blok stukken sterker. Het produceert maximaal 136 pk (was 125) en 143 Nm (was ook 125).’

 

Werkt de nieuwe techniek?

‘De ShiftCam techniek bewijst direct zijn meerwaarde. Wat loopt dit blok allemachtig mooi. Het gaat zonder twijfel op voor de titel beste boxerblok ooit. Het blok flikt het om in zes vanaf 1800 tpm in een ruk – zonder ook maar een hikje of oprisping – naar het rode gebied te sprinten.'

 

Is het rijwielgedeelte net zo goed?

‘Het blijft opmerkelijk hoe makkelijk deze zwaargewicht een bocht induikt. Je geeft hem dan ook absoluut geen 279 kilo. Insturen kost niet veel kracht en de motor op zijn lijn houden ook niet. De remklauwen zijn niet langer van Brembo, maar van Hayes, maar voor hun werking maakt dat niets uit. Die blijft verwonderlijk goed, dit spul remt echt probleemloos hard.’

 

Wat is het eindoordeel?

‘De R1250RT is de beste RT tot nu toe. Met een zo goed als ongewijzigd uiterlijk en rijwielgedeelte komt die verbetering volledig op naam van het nieuwe blok met de slimme nokkenassen. De goedkoopste R1250RT kost kaal € 21.433 . Zijn voorganger R1200RT staat voor € 20.844 in de boeken. Het verschil bedraagt dus € 589, maar dat is de R1250RT waard.’

 

Bron: motor.nl


TEST: 2019 BMW R1250RT (testmotor.nl)

 

Tegelijkertijd met de uiterst populaire R1250GS komt BMW Motorrad ook met de 1250-versie van de ultieme tourmotorfiets; de 2019 BMW R1250RT. Ook hier is de enige waarneembare verandering de aanduiding op de cilinderkop, uiterlijk is er verder helemaal niks veranderd, of je moet het nieuwe, kleine spoilertje onderaan het nieuwe boxerblok meetellen.

 

Bij de nieuwe R1250RT kan je toch niet om dat “oude” uiterlijk heen. Vooral de voorkant van de RT is zo imposant, dat het bijna over de top is. De witte kleurstelling helpt daar niet bij, met als bijkomende voordeel/nadeel* dat veel weggebruikers denken dat je de politie bent en zich dus op die kilometerslange 80-kilometerweg extreem zorgvuldig aan de snelheidslimiet houden. De enorme koplamp met ronde LED-cirkels is mooi herkenbaar als BMW-product, maar de hele voorkant is niet alleen heel breed, maar ook nogal ingewikkeld geworden. Vanuit praktisch oogpunt zou dat niet erg zijn, ware het niet dat de spiegels het geheel nòg breder maken. In het thuisland van de fabrikant is dit geen probleem, omdat tussen files doorrijden daar verboden is. In Nederland is dat echter wel onhandig, omdat die spiegels van de motorfiets op gelijke hoogte van die van de auto’s zitten, waardoor tussen een file doorrijden best spannend wordt.

 

Na de recente test van de nieuwe R1250GS is de RT qua dashboard wel een beetje een teleurstelling. Geen prachtig TFT-scherm, maar twee ouderwetse ronde meters en daartussen een klein scherm met de nodige extra informatie. Praktisch allemaal prima in orde, maar na de ultra-moderne uitvoering van de GS toch wat karig. Verder is het uitzicht vanuit het zadel prima; met de enorme elektrisch verstelbare ruit als belangrijkste windvanger, met fantastische windbescherming; altijd wel zo in te stellen is dat er geen herrie of turbulentie vanaf komt. Enige nadeel is dat als je hem lekker hoog zet de koude wind in je nek valt, een extra goede kraag achterop je jas is aan te bevelen.

 

Sturen

Qua sturen blijft de RT wel verbazen. Het al eerder genoemde hele korte draaien is al indrukwekkend, maar logischerwijze is de toerbuffel vooral op de snelweg en ruime binnendoorwegen op zijn plaats. Dan zit je fantastisch achter die brede ruit, terwijl je moeiteloos een paar honderd kilometer wegdraait. Opvallend zijn daarbij wel de trillingen op de stuureinden, die best aanwezig zijn over het hele toerenbereik. Qua luxe zitpositie zijn ook de knieën nog wat hoog opgetrokken, maar daarbij zijn we -voorafgaand aan deze test- dan ook misschien te veel verwend door de hoge zit van de GS. In vergelijking daarmee is ook het stuur van de RT smal, vooral voor zo’n brede motorfiets, maar dat went heel snel en zit prima. Het mag duidelijk zijn dat de R1250RT met een rijklaargewicht van 280 kilo zeker niet licht is. Dat verdwijnt altijd als je rijdt, maar vooral bij stapvoets manoeuvreren moet je altijd op je hoede blijven. Even keren op de weg doet de motorfiets met een korte draaicirkel bizar makkelijk, maar het kleinste foutje kan makkelijk afgestraft worden door overhellend gewicht, wat in veel gevallen zal leiden tot een omgevallen motorfiets. Veel oefenen helpt absoluut, maar zelfs de beste motorrijders hebben wel eens een mindere dag, waarbij de uitgestoken cilinder van de boxermotor als valbeugel moet dienen.

 

Doelgericht

Door de enorme afmetingen van de 2019 BMW Motorrad R1250RT is hij in het algemeen vooral heel geschikt om snel en comfortabel heel veel kilometers te maken. Waar oudere RT-modellen ook prima inzetbaar waren voor snel woon-werkverkeer of desnoods rappe stadritten, is dat steeds meer naar de achtergrond verdrongen, daar is een GS vele malen beter op zijn plek. Qua sturen is het daarnaast even wennen aan het Telelever-veerysteem waar BMW zo eigenwijs aan blijft vasthouden. Het werkt techisch gezien goed, maar geeft niet zoveel vertrouwen qua gripgevoel, vooral in de regen. Dat vertrouwen komt wel als je langer met de grote motorfiets stuurt en ontdekt dat hij veel meer kan dan je in eerste instantie denkt, maar het blijft gewoon zo dat er merkbaar minder feedback van voren komt dan zou kunnen met een gewone voorvork.

 

Luxe

Luxe is standaard, maar op ons testmodel gaat dat nog een stapje verder. Dit door toevoeging van een Comfort pakket (€ 875,-), Touring pakket (€ 1.384,-) en Dynamic pakket (€ 428,-), Keyless Ride (€ 315,-), Schakelassistent Pro quickshifter (€ 432,-) Elektrisch verstelbare ESA-vering, die in de Tourstand wel heel deinerig is, maar in Dynamic echt goed werkt. Centrale vergrendeling voor de koffers en de tankdop is echt prettig, de navigatie noodzakelijk om het gat in de kuip boven het dashboard op te vullen. Naast het (relatief) magere dashboard zitten twee enorme “speakers”, maar zonder radio (en zo’n asociaal blèrend ding wil wil je zeker niet), zou dat ook netter opgevuld kunnen worden. En ver onderaan dat deel van de kuip, maar aan de voorzijde, een supergoed werkende koplampverstelling, maar op een motorfiets van dit (prijs)niveau zou dat echt wel automatisch mogen werken. Maar verder: alles klopt, alles is van hoog niveau en alles is superieur afgewerkt. Als we buiten het merk kijken komt de RT daarmee dichter tegen de luxere Honda Goldwing aan dan tegen de sportievere Yamaha FJR1300. Als het afleggen van grote afstanden het doel is, is de RT -door deze verdere specialisatie- nog meer de absolute maatstaf.

 

Actieradius

Grootste nieuws is dus het nieuwe motorblok, waarbij de boxermotor werd voorzien van een inlaatnokkenas met twee standen. Doel is minder verbruik in de lagere toeren en meer power in de hogere, maar dat dit ook handig is bij de steeds strenger wordende emissietests, zal zeker niet onbelangrijk zijn in de komende jaren. Vooral nu de wéér strengere Euro5 homologatie onderweg is. Qua verbruik kwamen we (met veel keurig snelweggebruik) gemiddeld uit op een respectabele 1 op 16, wat met de 25 liter tank voor een flinke actieradius zorgt, ware het niet dat na 19 liter het lampje al aan gaat en je dan toch niet meer zo lekker zit. Gevolg: na zo’n 330 kilometer zoek je toch maar liever een pomp op omdat je dan al 30 kilometer op reserve rijdt.

 

E-Call

We hebben de optionele E-Call geprobeerd. Door op de knop te drukken maakt de motorfiets telefonisch verbinding met een alarmcentrale. Wij konden tot twee keer toe de operator goed verstaan maar hij ons niet. Na de tweede keer werden we zelf op het systeem teruggebeld, waarbij de motor ging piepen en de alarmverlichting ging knipperen. Deze keer hoorde de operator ons wel toen we rechtsonder de kroonplaat gingen terugroepen en konden we op de vraag of we politie of ziekenwagen nodig hadden, ontkennend beantwoorden. Het systeem werkt dus wel, maar nog niet foutloos. 

 

Twincam boxerblok 

Met het sterkere boxerblok trekt de RT nog beter dan hij al deed, maar dit is minder opvallend (of noodzakelijk) dan bij de GS. Op de RT is de overgang tussen de twee nokkenprofielen niet merkbaar, ook al omdat je amper rondom het omslagpunt van de nokkenprofielen rijdt of op volle kracht accelereert. Niet dat het niet kan, maar op een RT zal je het gewoon minder vaak doen. Dit maakt dat het verschil tussen de R1200RT en de R1250RT minder groot is dan tussen de 1200 GS en de 1250. Schakelen doet de RT keurig, al is de neutraal tussen 1 en 2 vaak lastig te vinden en doet de quickshifter het eigenlijk alleen goed tussen 3000 en 4000 toeren met niet teveel gas; hoger of lager in de toeren zorgt opschakelen voor veel beweging in het hele rijwielgedeelte en ook terugschakelen gaat niet altijd feilloos op de “blipper”. Ook voelt het draaien van de motor soms aan alsof de BMW te kort gegeared is. Dit is feitelijk zeker niet zo gezien de topsnelheid van de ruim boven de 230, maar het voelt en klinkt mechanisch steeds alsof het blok enorme toeren aan het maken is. Eenmaal daaraan gewend is het wel genieten van het prachtig donkere uitlaatgeluid: niet te zacht maar ook niet te hard, echt perfect zo.

 

Conclusie

Waar we bij de GS onder de indruk waren van het nieuwe Twincam boxermotorblok, voelt het op de RT niet zozeer aan als “meer”. Natuurlijk, al je echt gaat knallen merk je dat de nieuwe boxer harder trekt, maar de enorme machine lokt dergelijk rijgedrag amper uit. Enige nadeel van de enorme -al op de 1200 bewezen- toercapaciteiten is, dat deze RT steeds minder breed inzetbaar wordt, door zich steeds verder puur toe te spitsen op snel en comfortabel kilometers maken. Dan komen namelijk de luxe toerkwaliteiten van de BMW weer boven, die gewoon boven elke twijfel verheven zijn. De 2019 BMW Motorrad R1250RT is daarin nog even goed als de 1200-versie en nog steeds de onbetwiste leider van het toursegment. Dat gezegd hebbende is hij niet opvallend veel beter dan het vorige model.

 

Bron: testmotor.nl