Motordagboek: "De RT en andere motor gerelateerde zaken"


21-11-2017

 

Aangezien het niet heel aannemelijk is dat ik de rest van mijn leven op een BMW R1200RT rijd, heb ik besloten een meer algemene domeinnaam voor mijn site te registreren die ik ook kan blijven gebruiken als ik over mocht stappen op een ander merk / type motorfiets. De nieuwe domeinnaam die naast https://www.r1200rt.nl naar deze site verwijst is: https://www.motor4you.nl. De beide webadressen blijven tot minimaal maart 2019 naast elkaar actief. Daarna komt https://www.r1200rt.nl mogelijk te vervallen. Dit ter informatie.

 

20-11-2017

Het motorseizoen loopt weer ten einde voor de seizoensrijders waartoe ikzelf ook behoor. Ik ga niet beweren dat ik nu een winterslaap ga houden maar gedurende de wintermaanden is er minder te melden op motorgebied. Daarmee komt ook het updaten van deze site op een lager pitje te staan. De RT staat gepoetst en wel in de garage met gepast ongeduld te wachten op het voorjaar dat nog veel te ver weg is :-(

 

Dit jaar is het aantal bezoekers van mijn site nog verder gestegen. Boven verwachting mag ik wel zeggen. Ik mocht weer veel opmerkingen, tips, foto's en leuke verhalen ontvangen. Voor deze reacties, en ook voor het bezoeken van mijn site, wil ik iedereen hartelijk bedanken!! Voorjaar 2017 heb ik mijn domeinnaam verlengd voor de duur van 2 jaar. Daarmee is dus ook het onderhouden en updaten van R1200RT.NL gegarandeerd tot maart 2019. In mijn tooling zie ik dat ik intussen een redelijk groot aantal terugkerende bezoekers heb. (dus ik zal toch wel iets goed doen :-) Hopelijk weet ik in de toekomst nog meer mensen te bereiken die het de moeite waard vinden om met enige regelmaat terug te keren. Tips om de site meer waarde te geven zijn dus altijd meer dan welkom. Wellicht erg vroeg, maar toch wil ik iedereen alvast een mooie decembermaand wensen met alle feestdagen die voor de deur staan. Een hele mooie jaarwisseling en tot ziens in 2018!!

 

Met deze vroege wensen wil ik zeker NIET zeggen dat jullie de link naar deze site niet meer mogen volgen tijdens de donkere decembermaand. Er is vast nog wel een pagina of informatie die je in een eerder stadium gemist hebt  :-))

 

11-11-2017

Waarom ben ik zo gecharmeerd van het BMW boxer motorblok? Wat is dat toch met die BMW boxer? Of je bent een enorme liefhebber of je hebt een ontzettende hekel aan dit blok. Er lijkt geen middenweg te bestaan. Waarom ben ik een enorme fan van de BMW boxer? Het heeft meerdere redenen. Ten eerste staan BMW motoren bekend als kilometervreters. Het blok lijkt onverwoestbaar. Vaak wordt het olieverbruik van de boxermotor genoemd. Het materiaal dat BMW gebruikt is dusdanig hard en dus ook slijtvast dat het inrijden van een nieuwe motor langer duurt dan bij de gemiddelde fiets. Vaak wordt een kilometerstand van 40.000 km genoemd als punt waarop de boxer is ingereden. Enkele jaren geleden zag ik online een test van de eerste generatie BMW R 1200 RT. Het resultaat van een langduurtest werd gepresenteerd. De actuele kilometerstand van de testmotor was 300.000 kilometer. Alle gemeten slijtage waarden waren binnen de tolerantie en de voorspelling was dat het motorblok na ongeveer 500.000 km aan revisie toe zou zijn. Ook de "niet fans" van BMW motoren kunnen onmogelijk ontkennen dat dit een indrukwekkende uitkomst is van een langduurtest! Wat vind ik nog meer van dit blok? Mijn volgende argument is uiteraard een persoonlijke voorkeur. Wellicht is het een overblijfsel uit mijn chopper tijdperk. Persoonlijk vind ik het heerlijk om een motorblok te voelen tijdens het rijden. En precies dat is het geval met de BMW boxer. Je voelt het blok onder je stampen met de bijbehorende trillingen. Zou ik dat niet willen dan ga ik op een Singer naaimachine zitten en roep: Vroemmmmmm (alsof ik op een motor zit) Er is ook nog een derde argument dat in het voordeel van de Boxer spreekt: het benzineverbruik! Lees ik bij sommige motoren met een vergelijkbare motorinhoud van 1200 cc een verbruik van 1:16, dan kan ik een glimlach niet onderdrukken. Ik ben geen scheurkonijn maar zeker ook geen trage rijder. Ondanks dat is het gemiddelde verbruik van mijn R1200RT LC 1:20 tot 1:22. Zowaar niet slecht voor een motorfiets van dit kaliber! Wellicht dat ik met bovenstaande argumenten enkele criticasters de mond gesnoerd heb :-)

 

04-11-2017

Airtrailer motoraanhanger, deze kwam ik min of meer toevallig tegen op internet. Natuurlijk op YouTube en diverse fora het geklooi kunnen bewonderen dat gepaard gaat met het op een trailer zien te krijgen van een al dan niet zware motor. Niet eens zelden gepaard gaande met het omvallen van de motor. De Airtrailer is wat mij betreft het ei van Columbus. De Airtrailer is verkrijgbaar voor één of twee motorfietsen en ook zowel geremd als ongeremd. De prijs mag er zijn maar wat mij betreft is de Airtrailer deze zeker waard. Mocht ik overgaan tot de aanschaf van een motortrailer, dan is dit zeer zeker mijn eerste keus! Kijk naar de onderstaande video hoe het werkt. Voor meer informatie, kijk op: http://www.airtrailer.nl

 

 

29-10-2017

Het motorseizoen loop helaas weer op zijn eind, tenminste, dat geldt voor de motorrijders zoals ik die de winter gebruiken voor de andere geneugten des levens. Vandaag werd ik hier in het uiterste zuiden van Nederland verrast door een vriendelijk uitziende blauwe lucht met een fraai najaarszonnetje. Rede genoeg om de RT uit de garage te rollen en haar en mijzelf te tracteren op een mooie herfst rit. Gezien de regen van de afgelopen dagen en de omlaag dwarrelende bladeren heb ik de bossen van zuid-Limburg gemeden en heb ik gekozen voor een route noordwaarts door noord-Limburg en Duitsland. De zon werd afgewisseld met dreigende luchten en enkele niet noemenswaardige buitjes. Het mocht de pret niet drukken en ik verdenk mijzelf ervan de hele route met een glimlach afgelegd te hebben. Wellicht dat ik komende winter nog enkele ritten zal maken, maar tot kilometervreten zal het niet meer komen in 2017. Komende week kan de dealer een telefoontje verwachten om een onderhoudsbeurt te plannen voor de RT, zodat deze in het voorjaar gereed is voor (hopelijk) nog meer motorplezier. 

 

08-10-2017

Als motorliefhebber, en dan tegenwoordig voornamelijk BMW motorliefhebber, ben ik uiteraard steeds weer erg geïnteresseerd in nieuwe modellen. Ik denk terug aan de tijd dat ik (om eerlijk te zijn) een uitgesproken hekel had aan BMW motoren. Maar de tijd dat dit merk garant stond voor oubollige fietsen is lang vervlogen. Niet voor niks is BMW motorrad al de nodige jaren het best verkopende merk. Zo ook de F800GT (zie foto) Ook deze motor is volwassen geworden en zou, als de RT te zwaar blijkt te worden, (ik word per slot van rekening ook niet jonger) zomaar eens de opvolger kunnen worden van mijn huidige toerbuffel. 

 

08-10-2017

Algemene boetes motorrijden

 

Bumperkleven: 280 euro

Onnodig links rijden: 140 euro

Rechts inhalen: 230 euro

Rijden terwijl de geldigheidsduur van het rijbewijs verstreken is: 90 euro

Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 230 euro

Geen voorrang verlenen aan een tram: 230 euro

Afslaan zonder richting aan te geven: 90 euro

Bij het afslaan tegemoet komend verkeer niet laten voorgaan: 230 euro

Met een motorrijtuig rijden terwijl het kentekenbewijs niet behoorlijk leesbaar is: 45 euro

Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 130 euro

Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 230 euro

 

Verlichting boetes motorrijden

 

Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht binnen de bebouwde kom: 90 euro

Geen dim- of grootlicht voeren bij nacht buiten de bebouwde kom: 140 euro

Geen dim- of grootlicht voeren bij slecht zich overdag: 140 euro

Het hinderen van tegenliggers door groot licht: 140 euro

Achterlichten die niet branden bij nacht buiten de bebouwde kom: 90 euro

Achterlichten die niet branden bij nacht binnen de bebouwde kom: 140 euro

Achterlichten die niet branden bij dag bij slecht zicht: 140 euro

Onnodig mistlicht voeren: 90 euro

Niet werkende richtingaanwijzers: 90 euro

Niet werkende waarschuwingsknipperlichten: 90 euro

Niet werkende remverlichting: 140 euro

 

Download
Tarieven snelheidsovertredingen motoren 2018
Verkeersboetes motoren 2018.xlsx
Microsoft Excel werkblad 10.6 KB

 

06-10-2017

Het heeft weinig met motoren te maken maar toch..............

Naar aanleiding van het nieuws, dat het gebruik van dashcams in Duitsland verboden is, na de uitspraak van een rechter, kan ik het niet nalaten hierop te reageren.

 

Een vrouw stapt met de beelden van camera's die zij aan voor- en achterzijde van haar auto had laten monteren naar de politie omdat een mede weggebruiker haar auto beschadigde. Gevolg: zij werd zelf vervolgt voor het schenden van privacy. Toppunt vind ik de uitspraak van de rechter:

 

De vrouw schond de privacy van andere weggebruikers. "Het kan niet zo zijn dat alle 80 miljoen Duitsers met camera's gaan rondlopen om elke situatie te filmen, zodat een misdrijf kan worden opgelost", staat in het vonnis.

 

Je zou denken dat het voor de politie en verzekeraars in Duitsland handig is om het bewijs in de vorm van beelden aangereikt te krijgen. Maar nee, de rechterlijke macht vindt het steeds weer belangrijker om criminelen en anderen die de kluit proberen te belazeren, in bescherming te nemen onder het mom van privacy schending.

 

Stel dat een misdadiger (moordenaar) gepakt wordt in Duitsland op basis van beveiligingscamera's van burgers die "toevallig" een stukje openbare weg filmen. Uiteraard gaat een advocaat van deze misdadiger de geschonden privacy aanvoeren om de beelden als niet toelaatbaar te laten classificeren. Dit mede naar aanleiding van de bovenstaande uitspraak. En ja hoor: door deze idiote uitspraak van een rechter over dashcams wordt weer een misdadiger vrijgesproken.

 

Gelukkig is er een recente zaak in Nederland waarbij de beelden WEL als wettig bewijs werden gezien en op basis hiervan een verkeersdelinquent veroordeeld werd! Er is dus nog hoop dat er rechters zijn die wel in staat zijn de juiste beslissing te nemen, zonder door te slaan in de privacy onzin.

 

06-10-2017

Enige tijd gelden heb ik het "Topic olieverbruik RT" toegevoegd aan deze site. Aangezien dit steeds weer een veelbesproken onderwerp is, leek het mij interessant praktijkgegevens te verzamelen en een overzicht te maken van het olieverbruik van de diverse types RT. Helaas staat de respons op dit topic niet in verhouding tot het aantal bezoekers / pageviews. Wellicht dat deze opmerking sommige bezoekers weet te motiveren om het formuliertje alsnog in te vullen. Mocht dit niet het geval zijn dat zal ik het Topic van de site verwijderen en wil ik diegenen bedanken die gereageerd hebben. 

 

06-10-2017

Motorrijden is voor velen onder ons een seizoensaangelegenheid. Ook voor mij is het een hobby en geen noodzaak. Hopelijk worden we getrakteerd op een mooie nazomer / herfst om nog wat extra kilometers op de teller van ons speeltje erbij te kunnen "fietsen". Naar buiten kijkend ben ik daar op dit moment alles behalve zeker van. Om de RT niet te verwaarlozen zit er weinig anders op dan de poetsspullen ter hand te nemen en de vliegenlijkjes van de laatste paar ritten vakkundig te verwijderen. Het enthousiasme voor dit deel van de hobby die motorrijden heet, is niet bijzonder groot en ik moet mezelf dwingen eraan te beginnen. Zelfdiscipline is mij niet vreemd, dus met enige regelmaat wordt de RT van de overtollige ballast, die vuil heet, ontdaan. Zo ook vandaag. Ik heb zelfs de moeite genomen om tussen de koelribben van het gedeeltelijk watergekoelde blok te poetsen. Het resultaat mag er weer zijn en de Beemer staat, as I type, te blinken in de garage. Helaas heb ik mijn partner nooit ervan weten te overtuigen dat deze motor veel mooier in de huiskamer zou staan dan menig ander meubelstuk. De RT is dus gedoemd de winter door te brengen in de garage en zal het moeten doen met af en toe een liefdevol klopje op het zadel en de wetenschap dat het volgende voorjaar zich vroeg of laat weer zal aandienen.   

 

21-09-2017

Mijn site over de R1200RT is nu 2 1/2 jaar online. Zoals ik vaker gezegd heb, is het, naast het daadwerkelijke motorrijden, een manier om met mijn grote passie bezig te zijn. Naast een trouwe schare vaste bezoekers heeft het mij een aantal fijne contacten opgeleverd met mensen die de passie voor het motorrijden met mij delen. Meestal zijn dit BMW rijders die logischerwijs daardoor op mijn site terecht zijn gekomen. Om maar eens enkele namen te noemen: Andi uit Thüringen (Duitsland), Finn uit Tromsö (Noorwegen), Kimmo uit Finland, Karl uit Wisconsin (USA) en meerdere mensen uit Nederland. Met name met de eerst genoemde uit dit gezelschap heb ik veelvuldig contact en de plannen om elkaar te ontmoeten en samen te gaan rijden nemen steeds concretere vormen aan. Apart vind ik steeds weer dat je met totaal onbekenden in gesprek raakt over BMW's, motoren in het algemeen en dat het contact vervolgens steeds weer snel, veel persoonlijker wordt dan uitsluitend over motoren kletsen. Voordat je het weet heb je een echte vriendschap opgebouwd. Leuk, toch?

 

10-09-2017

Zondag en dan inderdaad een zon(nige) dag :-) Toch weer een mooie gelegenheid om wat asfalt te vreten. Het jaar vordert sneller dan ik zou willen en dus moet elke gelegenheid aangegrepen worden om het tellertje van de RT in beweging te krijgen. 12.400 km voor een toerbuffel die op het punt staat om zijn derde verjaardag te vieren is natuurlijk beschamend weinig. 2016 was voor mij en mijn tweewieler het meest dramatisch motorseizoen 'ever' met dikke 2000 km. Nooit vertoond en hopelijk wordt dat dieptepunt voorlopig ook niet meer geëvenaard!! De RT heeft mij maanden niet meer aangekeken na dat debacle. Maar vandaag mocht ie weer! Temperatuur kon niet beter en het zonnetje liet zich regelmatig zien. Resultaat was een rit van net geen 200 km door midden en noord Limburg en Duitsland.

 

06-09-2017

Er is al veel over gezegd: het olieverbruik van een BMW boxer. Zelf heb ik er een hekel aan als een motor olie verbruikt. gelukkig is dat bij mijn R1200RT LC verwaarloosbaar. Ik hoef tussen de beurten nooit bij te vullen. Mijn schatting is dat ik nog geen 200 cc verbruik op 10.000 km. Zelf ben ik ervan overtuigd dat het veel te maken heeft met het inrijden van een motor als deze nieuw is. Dat heb ik dus ook volgens het boekje gedaan. Nooit het voorgeschreven aantal toeren overschrijden. Niet te lang op een snelheid bij constant toerental rijden maar variëren tijdens de inrijperiode. Rustig rijden als de motor nog koud is. Dit geldt overigens niet alleen voor het inrijden maar dat doe ik standaard: nooit op toeren jagen als de motor niet op temperatuur is. Ook wordt gezegd dat een boxer door zijn constructie olie verbrand op het moment dat je hard afremt op de motor. Dus ook dat doe ik met mate. Het is steeds weer een onderwerp dat mijn nieuwsgierigheid wekt. Ik ben zelf niet technisch en doe het onderhoud aan mijn RT dus ook niet zelf maar de interesse in technische onderwerpen is er wel.

 

Mijn plan is om een topic: "olieverbruik van de R1200RT (alle jaargangen)" toe te voegen aan deze site. Daarvoor heb ik (om iets zinnigs te kunnen roepen over dit onderwerp) input nodig van RT rijders. Bouwjaar, kilometerstand en globaal olieverbruik is voldoende. Het zou leuk zijn als ik zoveel input zou krijgen dat ik er een conclusie uit zou kunnen trekken. Voel je je geroepen om mij hierbij te helpen: GRAAG!! Stuur me in dat geval een berichtje via het hiervoor bestemde "Contactformulier"

 

03-09-2017

Vandaag was het naar mijn mening perfect motorweer. Niet te koud, niet te warm en de zon scheen uitbundig. Tijd dus voor een ritje dat uiteindelijk 185 km lang is geworden. Wat was mijn doel vandaag? Zoveel mogelijk molens op de route. Ik heb niet vooraf de moeite genomen om een route voor de BMW navigator in elkaar te sleutelen maar ben op pad gegaan met diverse locaties in mijn hoofd in de hoop dat mijn geheugen mij niet totaal in de steek zou laten tijdens deze "molenrit". Normaal rij ik achter mijn neus aan zonder al teveel te plannen. Toch vond ik het prettig een doel te hebben tijdens deze tocht. Het is mij gelukt om diverse molens te passeren. Het doel was natuurlijk motor rijden dus ik ben niet bij elke molen gestopt om een plaatje te schieten, behalve bij "de Korenbloem" in Ospel. Het maken van een foto van mijn geliefde RT met de molen op de achtergrond had tevens tot doel mijn rug te strekken en mijn kont op adem te laten komen :-) Meerdere foto's zijn natuurlijk elders op deze site te zien: "klikkerdeklik" (Beneden een voorproefje) Met in het achterhoofd dat wellicht iemand er interesse in heeft volgt hier een (willekeurige) opsomming van de molens die ik tijdens deze rit gepasseerd ben:

  • Ophovenermolen: Sittard 
  • Grathemermolen: Grathem
  • De Hompesche molen: Stevensweert
  • De Korenbloem: Ospel (zie foto)
  • Molen van Nijs: Stramproy
  • De Hoop: Swartbroek
  • Sint Anna: Tungelroy
  • Wilhelmus Hubertus: Weert
  • Sint Lindertmolen: Beegden

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de namen heb moeten googelen. Hierbij kwam ik op een fantastische website terecht: http://www.molens.nl Wellicht dat de motorrijders die deze site bezoeken ook hier eens een kijkje kunnen nemen. Mijn planning is nu om een route in elkaar te knutselen die langs nog veel meer molens in Limburg (en wellicht Brabant) voert. Uiteraard zal ik deze delen op deze site. Dus.....folks, stay tuned :-) Heel erg kort samengevat: Het was een heerlijke dag vandaag, op en naast de RT!

 

22-07-2017

Het is nog vroeg. Ik pak mijn iPhone en start meerdere apps die zouden moeten voorspellen wat de weergoden al lang weten. Wordt het weer een dagje met een overvloed aan hemelwater of worden we verwend met zonovergoten landschappen en asfalt. Na een blik op het schermpje van mijn iPhone kan ik een glimlach niet onderdrukken. Ik denk: geen werk, geen bereikbare dienst en geen regen maar wel veel zon :-) Meteen voel ik de levenslust door mijn lijf gieren en denk ik aan mijn maatje die waarschijnlijk in de garage staat te trappelen om het wijde asfalt te kiezen en kilometers te gaan vreten. Yesss, het wordt weer eens een motordagje :-) Het wordt warm dus het Rev'it doorwaaipak wordt van de kleerhanger gehaald, de RT uit de garage gerold en een kleine 200 km wind gevangen. Het blijft genieten deze motor!! 

 

16-07-2017

Na enkele ritten waarbij weer het nodige kamikaze ongedierte in de vorm van vliegen, muggen, motten en god weet wat nog meer, geplet werden op de RT, werd het de hoogste tijd dat ik me naast het vertier weer eens ging bezighouden met de minder aangename zaken van het motorrijden: het poetsen van mijn dierbare RT. Zo gedacht, zo getwijfeld en uiteindelijk toch maar gedaan. Gewapend met poetsspullen ben ik de RT en de daarop geplette lijken te lijf gegaan. Tot in de kleinste uithoeken van de BMW heb ik alles wat er niet op thuis hoorde weggeveegd. Nadat ik en de RT dit doorstaan hadden, ben ik zelfs nog een stapje verder gegaan. Alle vers gespoten blauwe kuipdelen heb ik in de was gezet. Het resultaat mag er zijn. Het geheel blinkt als een spiegel en voelt aan als baby billetjes zo glad :-) Hier wil ik geen hobby van maken, maar wat moet, moet (af en toe) Zie het bewijs van mijn inspanningen:-)

 

09-07-2017

Deze week was het weer "topdrukte" op mijn site. Steeds weer verbaas ik mij als blijkt dat het aantal bezoekers van mijn site weer hoger was als de voorgaande maand. Ik heb het eerder gedaan maar wil ook nu weer van de gelegenheid gebruik maken om een woord van dank uit te spreken richting de bezoekers van deze site en ook diegenen die de moeite nemen het gastenboek in te vullen. Ook het aantal vragen over de RT, actioncams, navigatiesystemen e.d. was deze week veel hoger dan gemiddeld. Het up to date houden van een site kost veel tijd en het zijn precies de voorgaande zaken die voor mij de stimulans zijn om verder te gaan met deze site. Bedankt!!

 

09-07-2017

Naar aanleiding van het persbericht van BMW met betrekking tot wijzigingen / toevoegingen voor de BMW Motorrad modellen voor modeljaar 2018, hier mijn persoonlijke mening: (hierbij beperk ik mij tot de R1200RT LC)

 

Nadat ik eerder niet onder stoelen of banken heb gestoken dat ik de keuze voor kleuren voor de RT door BMW heel erg ongelukkig vind, ben ik nu zeer aangenaam verrast door met name een van de nieuwe kleuren voor het 2018 model. De kleur Mars Red in combinatie met het zwarte motorblok, de zwarte wielen en de donkere cardanbehuizing vind ik uitermate geslaagd! De grijze neus, die mij, bij de in 2015 geintroduceerde blauwe kleur, erg stoorde, vind ik nu wel mooi staan bij deze kleurcombinatie. De goudkleurige remklauwen geven de motor een luxere uitstraling. Wat mij betreft is dit in combinatie met de technische verbeteringen een heel erg geslaagde update van de R1200RT LC.

 

05-06-2017

Is het mooi weer dan wil ik natuurlijk maar een ding. Op de RT LC kruipen en het wijde asfalt kiezen. Zo ook vandaag. Heerlijke temperatuur van een graadje of 22. De RT staat al te trappelen in de garage en ik doe haar graag het plezier om naar buiten te rollen en rubber te slijten. Sommigen zullen zeggen: "slecht voor het milieu, foei!" Om eerlijk te zijn maal ik er niet om. Een ritje op mijn  RT zal de zeespiegel echt niet tot ongekende hoogten laten stijgen. Zo gezegd zo gedaan. De vers gepoetste RT achteruit naar buiten gerold, naar het dichtstbijzijnde tankstation gereden en de tank tot aan het uiterste randje vol gegooid met haar levensvocht. Joepie!! Klaar voor de rit. Aangezien ik niet constant achter zondagsrijders in hun suffe vierwielers wil hangen rij ik noordwaarts richting Noord-Limburg en Brabant, een richting die ik vaker kies. Mooie wegen met glooiende bochten en vooral niet teveel obstakels in de vorm van de eerder genoemde suffe vierwielers. Het mag duidelijk zijn dat een auto voor mij niet veel meer is dan een broodnodig vervoermiddel waar er veel teveel van zijn. Geen statussymbool of wat mensen er zoal in zien. Zit je in een auto op weg naar je werk dan krijg je met grote regelmaat te maken met agressieve mede weggebruikers. Niks nieuws! Met motorrijders is het steeds weer anders. Motorrijden verbroederd. Motorrijders zijn socialer. (een enkele uitzondering daargelaten) Zo ook vandaag. Na een tijd te hebben gereden en genoten te hebben van het landschap, besloot ik even te stoppen om mijn slechte rug wat rust te gunnen. In "the middle of the rimboe" glij ik een parkeerplaats op in de dorpskern van Haler. Ik sta er nog geen minuut als een Ducati rijder een blik in mijn richting gooit en zijn snelle jongen soepel een 180 graden draai laat maken en naast mijn RT tot stilstand komt. Zo sta je alleen in de kiezel en voordat je het weet sta je ervaringen en anekdotes uit te wisselen met een wildvreemde die dezelfde passie deelt, het motorrijden. Ben ik oubollig als ik dit tot de kleine geneugten des levens beschouw?? Whatever, het was een heerlijke maandag (2e pinksterdag), een mooie rit en wachtend op het eten dat nu bereid wordt geniet ik nog even na van de dag onder het genot van een heerlijk glas wijn. Het leven is goed mensen!!

 

26-05-2017

Op het moment dat ik mijn R1200RT LC aanschafte was er zoals altijd niet bepaald veel keuze voor wat betreft de kleur. Ik kocht, wat ik op dat moment, de minst lelijke kleur vond. Toch bleef dit voor mij een doorn in het oog. Begin 2017 de knoop doorgehakt en de RT LC compleet laten overspuiten. Het kost wat maar dan heb je ook wat is mijn motto. Dat meer mensen mijn mening delen is nu wel duidelijk. Ik heb intussen zeer veel ongevraagd positief commentaar gekregen op de RT in combinatie met deze kleur: Alpine Blauw. Het varieert van opmerkingen aan een stoplicht tot commentaar via het contactformulier op deze site en social media. Daarbij komen dan ook de verhalen los (en deze mening deel ik volledig) dat BMW erg slecht is in het kiezen van beschikbare kleuren. Het lijkt wel dat men daar probeert om het oubollige imago dat BMW had nieuw leven in te blazen. Hopelijk komt de mannen en vrouwen uit Beieren tot inzicht en gaan te rade bij potentiële kopers voordat ze weer de plank mis slaan.

 

26-03-2017

Vandaag heb ik een rit gemaakt (samen met een collega) van 250 kilometer. Na het dramatische seizoen van 2016, waarin ik slechts 2200 kilometer gereden heb, wordt het hoog tijd om de schade van het afgelopen jaar goed te maken. Tot nu toe heb ik dikke 800 kilometer gereden en dat lijkt veelbelovend voor het seizoen van 2017. Ook morgen heb ik nog verlof en ben ik van plan om het aantal kilometers verder te verhogen. Eind 2016 heb ik een GoPro Hero 5 black aangeschaft naast de Hero 3+ Black die ik al had. Vandaag heb ik deze nieuwe camera voor het eerst echt kunnen testen. De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het resultaat niet veel beter lijkt dan de 3+ Black. Aangezien ik 2 originele accu's heb voor de Hero 5 Black, heb ik de firmware van de camera ge-update naar versie 1.57. Zoals ik al eerder aangegeven heb op deze site is deze upgrade niet aan te bevelen voor gebruikers die third party accu's voor deze actioncam gebruiken. De laatste firmware blokkeert namelijk het gebruik van de niet originele accu's. De beelden van mijn rit van vandaag zijn binnenkort te zien op mijn YouTube kanaal. Via mijn Twitter account zal ik de link naar deze video kenbaar maken. Ook zal ik op deze site mijn bevindingen m.b.t. de GoPro Hero 5 Black verder aanvullen.

 

12-03-2017

Vrijdag het eerste korte ritje (100 km) gemaakt van dit seizoen op de RT nadat deze door de spuiter van een nieuwe kleur is voorzien. Ik zat op het werk te kijken naar de zonnestralen die door het glazen dak van het ziekenhuis naar binnen vielen. Het kon niet anders dan dat er enkele opgespaarde overuren geslachtofferd zouden worden ten behoeve van het verlangen om op de RT te rijden. De plannen namen al heel erg snel concrete vormen aan en zo geschiede het dat de eerste rit van seizoen 2017 een feit was :-)

 

Gisteren (zaterdag) de nodige plichten afgehandeld om vandaag ook weer tijd te hebben om een mooie rit te maken. Na een winterstop (ja ja, ik ben een mooi-weer-rijder) altijd heel even wennen en het gevoel van de motor terug krijgen. Dit gaat over het algemeen heel vlug. Het ritje van vrijdag was de gewenning en vandaag dus volop genieten van de RT en het mooie weer. Het is een rit geworden van het zuid-Limburgse heuvelland tot en met noord-Limburg en een stukje Brabant. Totale afstand was een dikke 200 km. Het was te merken dat het seizoen weer begonnen is. Er werd weer heel wat gezwaaid tussen de berijders van de gemotoriseerde tweewielers. En het waren er veel, heel veel! 

 

Kortom een buitenweekend gehad. Werken in de tuin, wandelen in de natuur en rijden op de motor. Daarnaast lekker eten en drinken. Voor mij zijn dit alle ingrediënten die het leven meer dan aangenaam maken!!

 

09-03-2017

Nadat ik eerder op deze site aangegeven heb dat mijn domeinnaam per 9 maart 2017 zou verlopen kreeg ik buiten verwachting veel positieve reacties op mijn site. Daarnaast veel opmerkingen per mail van mensen die het zeer zouden betreuren als ik zou stoppen met deze site. Mede hierdoor heb ik mijn domeinnaam vandaag met 2 jaar verlengd. Daarnaast moet ik toegeven dat ik het onderhouden van deze site nog steeds zie als een belangrijk deel van mijn grote passie, het motorrijden en alles wat daarbij komt kijken. Bij deze: bedankt voor alle berichten die ik van velen van jullie mocht ontvangen!! De komende jaren zijn jullie dus nog niet van mij verlost :-)

 

25-2-2017

Vandaag de RT opgehaald. Vers overgespoten door de dealer Keram Motorrad Maastricht Aachen Airport in de kleur Lupine Blauw. Natuurlijk snel een foto gemaakt om te delen op deze site. Zelf ben ik uitermate tevreden over de kleur en de manier waarop de RT gespoten is.

 

Meer foto's van het resultaat zijn te zien op de pagina "afbeeldingen" op deze site.

 

 

 

 

 

10-2-2017

Vandaag de definitieve afspraak gemaakt om de RT te laten spuiten. Zaterdag 18 februari gaat hij naar de dealer en naar verwachting kan ik hem een week later in de nieuwe kleur, Lupine blauw weer ophalen. De RT wordt volledig gespoten inclusief het (kleine) topkoffer. Uiteraard zullen de foto's (voor en na) op deze site geplaatst worden. Na heel erg lang twijfelen krijg ik eindelijk de motor die mij op alle fronten bevalt. De rijeigenschappen, de looks en ook eindelijk een kleur die mij bevalt!! Wordt vervolgd. 

 

De wrapfolie is verwijderd. Hiermee is alle kleur van de machine verdwenen. Wat is BMW toch ontzettend slecht in het kiezen van de leverbare kleuren!! Voor mij is nu nog duidelijker waarom ik de RT compleet laat spuiten. 

 

8-2-2017

Gisteren toch weer naar de dealer gegaan om te onderhandelen over de prijs voor het compleet spuiten van de RT. We zijn een prijs overeen gekomen en de kleur wordt lupine blauw metallic. Bij binnenkomst liep ik tegen een K1600GT aan in deze kleur, die gelijk bij mij in de smaak viel. De kleur steekt mooi af tegen de donkere delen van de RT en is verre van oubollig (wat de huidige kleur Quartz Blauw wel is) onderstaand de K1600 in deze kleur. Waarschijnlijk is mijn RT voor het einde van de maand getransformeerd in een blauwe schoonheid :-)

 

28-12-2016

Nadat ik mijn motorrijbewijs gehaald had, was het voor mij een must om naar de motorbeurs in Utrecht te gaan. Met het schuim op de mond van opwinding alle stands bezoeken (en gluren naar de motorbabes in latex pakjes :-). Van kleding tot nieuwe en 2e hands motoren. Voor mij, net als zovelen, betekende het de start van het nieuwe motorseizoen. De laatste 3 jaar ben ik door omstandigheden, die ik liever voor mijzelf houdt, niet naar de beurs der beurzen op motorgebied geweest. Uiteraard kruipt het bloed toch steeds weer waar het niet gaan kan en heb ik mijzelf en een motor rijdende collega getrakteerd op dagkaarten voor de beurs van 2017.  Van 23 tot en met 26 februari is het weer zover. Ik verheug me nu al op het dagje uit! Kijk voor meer informatie op de site van de Motorbeurs Utrecht 2017

 

26-11-2016

Deze week kreeg ik, zoals intussen gebruikelijk is, weer meerdere mails van bezoekers van deze site. De een stuurt gewoon een kort berichtje met een bedankje voor de gedeelde informatie of omdat de site gewaardeerd wordt. De ander stuurt zijn eigen ervaringen met zijn of haar motor (bijna altijd natuurlijk BMW) Nog anderen laten weten dat ze ook een R1200RT (LC) hebben aangeschaft en het gewoon leuk vinden om dit te delen met iemand als ik die net zo enthousiast is over dit merk en vooral deze motor. Het blijft leuk om op deze manier nieuwe contacten te leggen. Samen een ritje maken of gewoon regelmatig mail contact te onderhouden. Zoals ik al eerder op deze site vermeld heb, loopt het bezoekersaantal elke maand weer verder op. In maart 2017 loopt het contract en dus ook mijn domeinnaam (R1200RT.NL) af. Op dit moment is mijn twijfel niet of ik het contract ga verlengen maar hoe lang ik het zal verlengen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat door alle bezoekers en reacties mijn motivatie om deze site in stand te houden en nog verder uit te breiden alleen maar toegenomen is. Het kost tijd en moeite om informatie te verzamelen en te filteren. Wat willen mensen lezen of zien? Hoe maak ik de informatie vindbaar? Hoe zorg ik ervoor dat mijn site hoog in de ranking staat (en blijft staan) op Google? Vaak krijg ik verzoeken om een link naar een andere site op te nemen op mijn site. Welke links deel ik? Vaker weiger ik deze omdat ze te weinig raakvlak hebben met het onderwerp van mijn site (motoren, motorrijden, BMW, R1200RT LC, Actioncams, Navigatie etc. etc.) Moet ik de layout van mijn site wijzigen? Het kan mooier maar gaat dat niet ten koste van de duidelijke navigatie? Hoe ver kun je gaan? Zelfs over de achtergrond denk ik na. Waarom de wolken op de achtergrond? Ik ben een natuurliefhebber. Er zullen mensen zijn die denken: "met een motor ronken door de natuur en deze verstoren?" Ook ik weet dat het imago van motorrijders verre van optimaal is. Voor mij persoonlijk is motorrijden ook een manier om van natuur te genieten. Je zit niet opgesloten in een voertuig maar je voelt de temperatuurverschillen. Je ruikt en ziet de natuur. Vandaar de achtergrond met de link naar natuur en het buiten zijn. Uiteraard denk je niet aan al deze zaken als je een site bezoekt. Dit epistel is een manier om met jullie te delen wat het (voor mij persoonlijk) betekend en wat er nodig is om deze site te maken tot wat hij is. 

 

03-10-2016

Gisteren ben ik terug gekeerd van een korte vakantie van 8 dagen in Oostenrijk. Tot mijn grote vreugde is er voor deze week nog redelijk mooi weer voorspeld. De RT gaat dus nog (net als ik) genieten van de mooie nazomer. Vandaag gebruikt voor het opruimen van de koffers en wat andere huiselijke plichten. De laatste paar uurtjes heb ik wat op YouTube zitten browsen. Uiteraard van alles aangaande BMW motoren en met name de R1200RT LC. Ik kijk graag naar de reviews van de diverse motor  modellen. Ondanks dat ik nog steeds helemaal onder de indruk ben van de RT LC, ben ik echt niet blind voor de schoonheid van andere merken en modellen. Zojuist keek ik naar een review van de RT LC en mij viel gelijk op hoe persoonlijk een review van een bepaald type motorfiets kan zijn. Een GS rijder vergeleek de RT LC met zijn GS LC. Al vrij snel kreeg ik het idee dat de goede man al een afkeer had van de RT voordat hij opstapte. Er werd weinig goeds gemeld en dat kan gewoon niet waar zijn gezien de vele uitmuntende recensies aangaande de RT LC (die ook regelmatig de beste toermachine van dit moment op de markt wordt genoemd!) Eigenlijk werd als een van de weinige goede zaken de spiegels vermeld. Laat net deze vaak punt van discussie zijn. Zo zie je maar weer hoe persoonlijk dit soort zaken zijn. Over smaak valt niet te twisten. De laatste bezoeker van deze site die het gastenboek invulde maakte wat mij betreft een hele juiste opmerking: maak GEEN proefrit op een R1200RT / LC, want dat gaat je geld kosten :-)

 

De laatste tijd heb ik niet veel ge-update op deze site. Niet dat de interesse aan het afnemen is maar omdat er weinig nieuws te melden valt en ik niet ga updaten om te updaten. De informatie moet in mijn ogen toch enigszins zinvol zijn. Hopelijk ben ik in de mogelijkheid om deze week nog eens een motorfilmpje van een van mijn ritten op deze site te zetten. Jullie zullen het zien!

 

10-09-2016

Vandaag (10-09-2016) stond het verder wrappen van de RT op het programma. Helaas ging het niet door doordat een van de kids van mijn collega wrapper ziek geworden is. Dus alle gedemonteerde onderdelen weer op de RT gezet en i.p.v. wrappen is het een mooie rit geworden :-) Ook leuk natuurlijk! Na een mooie rit is het ook altijd weer goed barbecueën. Dus.........dat gaat gebeuren ook.

 

15-08-2016

 Na lange tijd werd ik door een bezoeker van deze site nog eens herinnerd aan het BMW RT Forum waaraan ik een aantal jaren een zeer actieve bijdrage heb geleverd. De link naar deze site is van het forum verwijderd. Een lid is recent een topic begonnen waarin hij de andere leden attendeerde op mijn site. Er kwam een reactie van een man (die ik zeer waardeer!!) die aangaf mijn site de moeite waard te vinden en mijn vertrek bij het forum nog steeds te betreuren. Uiteraard werd dit topic snel gesloten door een van de moderators. Waarschijnlijk werd deze actie gevoed door angst dat ik nog meer positieve bijval zou krijgen op het forum :-) Ik heb aan dit forum enkele leuke contacten overgehouden met mensen die ik zeer de moeite waard vind en die ik waardeer om hun open- en eerlijkheid!! Tot slot: Leuk dat ik zo her en der mijn naam nog terug zie komen in recente topics en de "steunbetuigingen" die ik tot op de dag van vandaag nog steeds ontvang!!

 

07-08-2016

Vandaag pakte mijn geplande rit net ietwat anders uit dan ik gehoopt had. Wat was het geval? Al rijdend keek ik naar de bandenspanning die op het display werd weergegeven. Mijn persoonlijk optimale bandenspanning is 2.6 voor en 3.0 achter. De boordcomputer gaf een waarde aan van 2.3 voor en 2.7 achter. Dus wat doe je dan? Juist, je stopt bij de benzineboer en gooit 50 eurocent in het apparaat met de bedoeling om enkele tienden bar in het rubber te pompen. Met de oordoppen nog in hoorde ik het apparaat wat piepgeluiden maken in de verte dus dacht: die is vol. Zo deed ik hetzelfde bij de achterband. Helm weer op, jas dicht en wegrijden. Tenminste, dat dacht ik dan. Valt mijn oog op de knipperende gevarendriehoek op het mooie dashboard. Voor en achter is de spanning een stuk minder dan voor het pompen. Wat blijkt? de ventielen op de RT zijn te kort voor de gebruikelijke luchtpompen bij de tankstations. Maar net wel lang genoeg om de band leeg te laten lopen als je het vulstuk op het ventiel drukt. Daar sta je dan met je goed gedrag. Gelukkig had ik het oude haakse koppelstuk nog bij me waarmee het gelukt is, na een hoop geklooi, om de banden weer redelijk op spanning te krijgen. Dit alles onder het toeziend oog van een serie belgen die de RT en met name de bevestiging van mijn GoPro's van dichtbij wilden bekijken. Tussen mijn gevloek door toch nog even gezellig met ze gekeuveld :-)

 

24-07-2016

Het weer is heerlijk en dus heb ik een tocht van 180 km gemaakt op de RT. De kleur van de blauw gewrapte delen van de RT bevallen mij steeds beter. In de zon ziet de metallic folie fantastisch uit. Binnenkort hoop ik de zijkoffers te wrappen. Daarnaast zal ik het midden gedeelte van de tank en een deel van het deksel van het topkoffer van de folie voorzien. Hiermee hoop ik een goeie two tone verdeling te hebben gemaakt. Foto's volgen uiteraard op deze site!

 

17-07-2016

Na mijn  welverdiende vakantie vond ik het vandaag weer eens de hoogste tijd worden dat de RT van stal kwam. Qua kilometers is dit jaar een absoluut dieptepunt. Met de 125 kilometers die ik vandaag gereden heb kom ik niet verder dan 1500 tot nu toe. Hiermee is wel bewezen dat ik een mooi-weer-rijder ben. De zomer is dramatischer dan ooit en daaraan is het dramatisch lage kilometeraantal duidelijk gerelateerd. Gelukkig is het tekort aan zon dat we in Nederland hebben gehad tot nu toe, ruimschoots gecompenseerd in Slovenië, Kroatië en in een paar dagen Oostenrijk. Ik was haast vergeten hoe een mooie blauwe lucht uitziet :-( neemt niet weg dat het heerlijk was om een rit te maken vandaag. Hopelijk gunnen de weergoden ons een mooie nazomer om de schade in te halen. Hoop doet leven.

 

19-06-2016

Vandaag weer een rit gemaakt van 150 km. Aangezien ik mijn RT alleen gebruik voor toerritten en niet voor woon werk verkeer heb ik dit jaar door het extreem slechte weer weinig kilometers gemaakt. Ik blijf hopen dat de zomer toch nog op gang komt en ik de tellerstand flink weet op te schroeven. Komende vrijdag staat het wrappen van de RT LC op het programma. Ik ben benieuwd of het lukt de RT mooi egaal blauw te wrappen. Het wordt mijn eerste keer dat ik deze techniek ga toepassen en ben dus nu al erg benieuwd!! Komend weekend is het resultaat te zien op deze site.

 

05-06-2016

Vandaag na veel te lange tijd weer eens een ritje gemaakt van dikke 100 km. Na de bakken regen van afgelopen tijd was het weer genieten om op de RT te kruipen. Het was maar een rondje om de kerk, maar toch............................. :-) het heeft weer een glimlach op mijn snuit weten te krijgen!

 

25-05-2016

Ik ben, zoals al eerder vermeld op deze site, niet bepaald onder de indruk van de kleur van mijn R1200RT LC. Van de destijds in 2014 leverbare keuren heb ik naar mijn mening de minst erge gekozen, wat niet wil zeggen dat ik hem mooi vind. Laatst weer eens bij diverse spuiters een prijsopgave opgevraagd voor het spuiten van de complete motor. Het toppunt was 2200 euro als ik de te spuiten delen los zou aanleveren. Dat is naar mijn mening een totaal idiote prijs. De BMW dealer was prijzig maar een stuk goedkoper. Dus, toch weer gaan kijken naar de beschikbare kleuren wrap folie. Ik houd van contrast dus uiteindelijk is mijn keuze

gevallen op een harde blauwe metallic kleur. Om precies te zijn de G227 van 3M. Voor rond de 100 euro heb ik voldoende folie aangeschaft om de quartsblauwe delen van mijn motor te wrappen. Mocht het resultaat niet mooi zijn dan is er nog geen man overboord. Het grote voordeel van de wrapfolie is immers dat de originele lak er weer zo goed als nieuw onderuit komt na verwijderen van de folie. Het resultaat is t.z.t. uiteraard weer te zien op deze site.

Deze foto vond ik op internet. Ik verwacht dat mijn RT er na het wrappen zo uitziet. Ieder zijn ding, maar ik vind de knallend blauwe kleur mooi voor de RT LC

24-05-2016

Na een volledig, door aanhoudende regen, verpeste vrije dag gisteren (of mijn natuurlijke drang om ergens tegenaan te trappen :-) heb ik vandaag mijn pijlen gericht op Garmin en TomTom navigatiesystemen. Met name met de Garmins heb ik een ontzettende haat liefde verhouding. Momenteel rijd ik met een BMW Navigator V, dus een Garmin. Simpelweg omdat deze past in de daarvoor gereserveerde ruimte in het dashboard van mijn R1200RT LC. Ik ben ook in het bezit geweest van een TomTom rider 5, waar ik erg tevreden over was. Je mag er dus vanuit gaan dat mijn vergelijking van beide systemen gefundeerd is op mijn persoonlijke ervaringen. Mijn persoonlijke mening is dat ik wil rijden, liefst met behulp van een navigatiesysteem dat mij redelijk probleemloos een mooie tocht laat rijden die ik van het internet geplukt heb. Ik heb geen interesse om eerst een diepgaand onderzoek te moeten verrichten naar het wel en wee van het systeem en zijn werking. Daarmee kom ik gelijk bij de kern van het probleem dat ik heb met de Garmin systemen. Naar mijn mening is Garmin heer en meester in het onlogisch opbouwen van de software.  Ik weet niet hoe men het klaar speelt, maar aan elke instelling lijkt een never ending zoektocht vooraf te moeten gaan. Neem de kronkelroutes. Bij TomTom stel je een route in van A naar B. Wellicht staat je TT ingesteld op de snelste route. Wil je al kronkelend op je bestemming komen dan druk je simpelweg op het beginscherm op kronkelroutes. Zo gemakkelijk kan het ook. Bij Garmin moet je dieper het menu in om dit aan te geven. Deze "diepgang" lijkt bij Garmin eerder regel dan uitzondering te zijn. MrGPS die gerust een expert op het gebied van navigatiesystemen mag worden genoemd zegt er het volgende over: "Garmin is qua routes echt een stuk meer 'sophisticated'; technisch gaat het allemaal veel dieper waardoor de Garmin voor de heavy user veelal de beste keuze is. Maar het stelt wel hogere eisen aan je inzicht in gedrag van software en toestel om die meerwaarde er ook echt uit te halen." Hiermee onderschrijft hij mijn voorgaande statement volledig. Uiteraard zullen er ook hele bevolkingsgroepen zijn die zich wel in de software en werking van een systeem willen verdiepen en die mij na de eerste alinea van dit stuk al tot een zeikerd hebben gebombardeerd, wat uiteraard hun goed recht is :-) Uiteraard zou het niet reëel zijn om te beweren dat er niks goeds over de Navigator V te vertellen valt. Het systeem is in vergelijking tot zijn voorganger, de Garmin 660 een  enorm stuk sneller geworden. Ook het koppelen van mijn zakelijke Windows Phone, Prive iPhone en mijn Nolan n-com B1 systeem gaat gemakkelijk, vlekkeloos en snel.  Herberekeningen worden ook razendsnel uitgevoerd. Niet allemaal kommer en kwel dus.

 

Voor vandaag laat ik het hierbij. Ik ga aan de slag met het verzamelen van voor en nadelen van beide systemen om een zo eerlijk mogelijk beeld te schetsen. Informatie moet natuurlijk wel zinvol zijn en niet gebaseerd zijn op onderbuikgevoel. Wordt vervolgt............Uiteraard ben ik zeer nieuwsgierig naar persoonlijke ervaringen van jullie. Dat kunnen kleine ergernissen zijn of gigantische bugs. Laat ze mijn kant op komen!!!

22-05-2016

Deze week kreeg ik een mail van een bezoeker van mijn site. Ook hij rijdt op een R1200RT LC en vroeg mij naar mijn ervaring met de sloffen onder mijn RT.  Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet weet of dit nog zo is, maar in 2014 toen ik mijn RT LC bestelde werd deze afgeleverd met òf Continental Road Attack òf de Michelin Pilot Road 4 banden. Die van mij en van de mailer, die mij triggerde dit stukje te schrijven, werden beide afgeleverd met de Continentals. Achteraf kan ik zeggen............helaas!! Op mijn vorige RT heb ik de "af fabriek banden" (waarvan ik het merk niet meer weet) vanwege de lovende recenties vervangen voor de Michelin Pilot Road (destijds  type 1) banden. Ik las natuurlijk al jaren over de invloed die banden kunnen hebben op het rijgedrag van een motor, maar had dat in de praktijk nooit echt extreem ervaren. (wellicht omdat ik lange tijd op choppers heb rond getuft) Tot ik opstapte na de montage van de Pilot Roads. Wat een enorm verschil!! De machine stuurde ongelofelijk veel strakker en voelde veel stabieler aan. De bochten werden alsmaar leuker!! :-) Het eerdere "zwabberen" in de bochten was verdwenen en het vertrouwen in de RT nam met elke rit toe. Terug naar mijn huidige RT. Deze heb ik gekocht zonder er ook maar een meter op te hebben gereden. De machine zag er mooi en strak uit en ik had er alle vertrouwen in dat de rijeigenschappen gelijk of misschien zelfs beter zouden zijn dan van zijn voorganger. De eerste rit na aflevering staat me nog helder voor de geest. Eenmaal op de snelweg voelde de RT LC minder stabiel aan dan zijn voorganger. Zelfs de rechtuit stabiliteit was in mijn ogen niet bepaald je van het. Na wat spelen met de ESA werd het wel iets beter, maar ik ben er tot op de dag van vandaag niet bepaald van onder de indruk. Ik ben er absoluut van overtuigd dat dit feit / gevoel veroorzaakt wordt door de Continentals. Bij nat weer doet het achterwiel regelmatig een stapje opzij. Dit bij elkaar opgeteld krijgen deze banden van mij een mager cijfer! De volgende set banden wordt dus zeker NIET de C.R.A. maar wel de Michelin PR4. Vreemd dat BMW kiest voor verschillende type banden bij aflevering en daarbij in dit (en ook vorig geval) de plank zo mis slaat. Mocht je overwegen een RT LC te kopen dan zou ik bij de koop zeker afdwingen dat deze met de Michelin Pilot Road geleverd wordt!! 

14-05-2016

Vandaag niet verder gekomen dan het poetsen van mijn RT LC. Hopelijk is de grilligheid van het weer geen voorbode voor de rest van de zomer. Vandaag is het zomaar een graadje of 10 kouder dan gisteren. En we zijn al niet bepaald verwend met het weer dit afgelopen voorjaar.

08-05-2016

Vandaag weer 3.5 uur op de RT vertoefd. Waar het aan ligt kan ik niet zeggen maar vandaag toch weer iets van zadelpijn gehad. Nu is 3.5 uur in het zadel natuurlijk niet niks, maar toch. Om eerlijk te zijn had ik er niet op gerekend, gezien de ervaringen met het TT zadel op mijn vorig model RT. Misschien vergt het toch iets gewenning. Wordt vervolgd.

07-05-2016

Gisteren werd het Touratech zadel voor mijn R1200RT LC geleverd. Ik beloofde een review van het zadel op mijn site. Belofte maakt schuld. Gelukkig speelde het weer mee en was ik in de gelegenheid om een flinke tour te maken op de RT LC mèt het Touratech zadel. Wat valt er op? Meteen na de montage toen ik op het zadel plaats nam, viel op dat het veel harder is dan het originele BMW zadel. Veel mensen denken: “ik krijg pijn aan mijn kont en aan mijn onderrug dus het zadel is te hard”. Dit is een misvatting!! De pijn aan stuitje, kont en onderrug is vrijwel altijd het gevolg van het tegenovergestelde, namelijk een TE ZACHT zadel. Mijn rug is niet bepaald de beste op deze planeet en op mijn vorige RT heb ik diverse zadels getest. Kon ik op het originele zadel ongeveer een uur pijnvrij rijden, op het Touratech zadel was het een mission impossible om pijn te krijgen aan een van de eerder genoemde lichaamsdelen. Ook na meerdere uren in het zadel gezeten te hebben, stapte ik pijnvrij af. Never change a winning team, dus ook op mijn RT LC moest en zou het weer een Touratech zadel worden. Wat ook gelijk bij montage van het zadel opvalt is dat het een fractie breder is dan het origineel. Het scheelt niet echt veel maar net genoeg om het comfort te doen toenemen. Ook een wezenlijk verschil als je beide zadels naast elkaar legt is de vorm van het zitvlak van het TT zadel. Is het origineel recht en vormloos, het Touratech zadel is gevormd om de natuurlijke vormen van een standaard mensen-kont exact te laten passen J Na mijn rit vandaag van meerdere uren is het Touratech zadel weer de juiste keuze gebleken. Ik heb overigens gekozen voor de standaard bekleding en niet de ademende stoffering van het zadel. Dit omdat ik sterk twijfel aan het nut van deze stoffering als ik erop zit met een motorbroek die op deze plaats niet ademend is.  Deze beslissing heb ik mede genomen op basis van de ervaring van een Duitse BMW R1200GS rijder die ik op vakantie in Frankrijk ontmoette. Hij had gekozen voor de ademende versie maar deze bleek in de praktijk toch water op te nemen. Dit werd door onze oosterbuur GS rijder niet als lekker ervaren en om eerlijk te zijn kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. Mocht ik na het veelvuldig gebruik van het TT zadel komen tot voortschrijdend inzicht, dan zal ik dit zeker laten weten op deze site. Voor nu is het TT zadel wat mij betreft een echte AANRADER!! Morgen gaat de test verder.

06-05-2016

Vandaag werd het Touratech zadel voor mijn R1200RT LC geleverd. Gezien de ervaringen tijdens de afgelopen ritten op het originele zadel, heb ik erg naar de levering uitgekeken. Kijk op de pagina "Motor Filmpjes Luc" naar de unboxing en montage van het TT zadel. Er volgt binnenkort een uitgebreide review van het nieuwe TT zadel op deze site!!

06-05-2016

Gisteren de laatste rit op het BMW zadel gemaakt. Vandaag werd het Touratech zadel voor mijn R1200RT LC dan toch nog redelijk op tijd geleverd. Het goede weer staat voor de deur en de kriebels kunnen bevredigd worden op de motor en ook nog eens op een comfortabel zadel! Zie de unboxing en montage film op "Motor filmpjes Luc" Review van het zadel volgt.

 

05-05-2016

We hebben er lang op moeten wachten, maar eindelijk is het heerlijk motorweer. En dat ook nog eens in combinatie met een lang Hemelvaart weekend van 4 dagen. Vandaag dus gelijk maar een rit van tegen de 200 km gemaakt. Laten we het achterstallig genot inhalen noemen. Bewapend met de beide GoPro's voor en achter op de RT een mooie rit door limburg, Brabant en België gemaakt. 

 

01-05-2016

Zou het dan eindelijk gaan gebeuren??? Gaat het mooie motorweer dan toch nog komen? Als ik de voorspellingen moet geloven wel :-) (en dat werd tijd ook!!) Helaas is het door mij bestelde zadel van Touratech nog niet geleverd ondanks de toezegging dat het binnen 10 werkdagen bezorgd zou worden. Van een andere RT rijder die ook het TT zadel voor de RT LC besteld had, hoorde ik dat ook hij langer had moeten wachten op levering dan de beloofde 10 dagen max. Toch de levertijd herzien TT? Het zij zo. Gezien mijn ervaringen tijdens de laatste rit hoop ik dat het niet al te lang meer op zich laat wachten want het originele zadel is echt geen feest om op te rijden.

 

29-04-2016

Vandaag de bestelde GoPro Hero 3+ Black binnen gekregen die ik via Marktplaats op de kop heb weten te tikken. Mijn Silver en Black beide gekoppeld aan de GoPro WIFI remote, zodat ik ze op de motor met een druk op de knop beide kan bedienen. Dit ging feilloos. Daarna toch de moed verzameld om beide GoPro's van de nieuwste software update te voorzien. Je zult zeggen: wat is daar zo bijzonder aan? In het verleden heb ik een GoPro hero 3+ silver van een update voorzien, waarna de WIFI met geen mogelijkheid meer aan de gang te krijgen was. Met dit in het achterhoofd was het updaten toch weer spannend. Uiteindelijk is alles prima verlopen en hebben de Silver en de Black respectievelijk versie 3.02 en 3.03. Opnieuw de gewenste instellingen ingevoerd en ik ben klaar voor mooi weer en mooie ritten!

 

18-04-2016

Vandaag de bestelling geplaatst voor het Touratech zadel voor de LC. Levertijd kan oplopen tot 10 dagen. Als het zadel binnen is zal ik op deze site een review plaatsen

 

16-04-2016

Deze week kroop het bloed toch weer waar het niet gaan kan en ben ik mij gaan orienteren wat de kosten zijn voor het compleet overspuiten van mijn R1200RT. Ik heb het op deze site (en elders) vaker gezegd. BMW levert A, te weinig kleuren per model(jaar) en B, kiest daarbij naar mijn smaak voor te behoudende en saaie kleuren. Wat mij betreft heb ik destijds in 2014 gekozen voor de minst lelijke (en niet de mooiste) Ik heb mijn RT nu anderhalf jaar en deze bevalt mij dusdanig goed dat ik verwacht nog een aantal jaren op deze motor rond te toeren. Aan de kleur heb ik tot nog toe niet echt kunnen wennen. Sterker nog, die is mij een doorn in het oog.  De eerste prijsopgave die ik binnen heb voor het spuiten, liegt er niet om. Incl. demontage en montage tegen de 1800 euro. Dat moet, ook bij een professionele spuiter, goedkoper kunnen. Dus nog even verder kijken. Je moet wat voor je hobby over hebben, maar ook ik heb mijn grenzen :-) Wordt vervolgt. Hopelijk binnenkort met een mooie fotoreportage van de nieuw gespoten RT.

 

09-04-2016

Ook vandaag weer een mooie rit gemaakt door zuid-limburg. Elders op deze site geef ik al aan dat het originele zadel van de RT LC beter is dan van de voorgaande RT modellen, maar ook dit is verre van optimaal (wat ik overigens een schande vind voor een motor van 24 mille) Ik had gedacht te wachten tot Touratech een verwarmde versie van het LC zadel op de markt brengt. TT geeft aan dat de verwarmde versie in ontwikkeling is maar kan nog geen release datum geven. Ik merk tijdens de laatste ritten dat het originele zadel steeds minder voldoet en pijn in de rug en kont veroorzaakt. Aangezien dit de lol van het rijden behoorlijk kan verzieken denk ik toch dat ik de onverwarmde versie van het TT LC zadel ga bestellen, dat wel al leverbaar is. Op mijn vorige RT had ik ook het TT zadel en was daar zeer over te spreken.

 

03-04-2016

Vandaag de spits afgebeten van het nieuwe motorseizoen. Het lekkere weer heeft wat langer op zich laten wachten dan gehoopt, maar eindelijk was het zover! 150 km plezier gehad op de motor. Deze rit was tevens een test voor de posities van de actioncams. GoPro Hero 3+ Black naar voor gericht met de GoPro zuignap aan het linker kuipdeel van de RT. De GoPro Hero 3+ Silver met een zuignap op de tank op mijzelf gericht. De Garmin Virb Elite naar achteren gericht en bevestigd aan de handgreep van de bijrijder met de originele klem. De eerste blik op de beelden viel niet tegen. Uiteraard zal het eindresultaat van de gemonteerde beelden met het nieuwe softwarepakket van MagiX binnenkort hier en op mijn YouTube kanaal te zien zijn. Wat wel opviel was dat de batterijen van de beide GoPro's na de rit volledig vol waren, maar het laden van de accu van de Garmin Virb werd via onderstaande USB adapter niet bijgehouden. Al verwacht ik dat je een dag rijden kunt zonder dat de Virb uitvalt met een lege accu.

 

01-03-2016

Vandaag bij de dealer geweest voor de eerste onderhoudsbeurt (buiten het 1000km beurtje) Bijna 10 K op de teller gezet. Onder garantie werd het dekseltje van het remvloeistof reservoir vervangen. Voor vervanging zweette het reservoir remolie langs de rand van het dekseltje. Tevens ontdekte ik in de buurt van de linker cylinder achter de tupperware iets wat leek op een kleine olielekkage. Dit werd inderdaad door Keram motorrad bevestigd en verholpen met een nieuwe pakking. Daarnaast is de RT voorzien van een software update. Zowel ik als mijn R1200RT LC  zijn weer helemaal klaar voor een nieuw seizoen met heel veel motorplezier!!

 

Zondag 20-12-2015

Om de achter geplaatste actioncam (GoPro Hero 3+ Silver) van permanente spanning te voorzien, heb ik deze adapter gekocht die ik links achter in het accessoire contact stop. 

Zondag 20-12-2015

Deze 3 poots zuignap gekocht om een van de 3 actioncams op de tank te kunnen monteren. De planning is: GoPro Hero 3+ Black naar voren gericht (aan linker kuipdeel met GoPro zuignap) De 3+ Silver naar achteren gericht vanaf een van de koffers. En om zelf incidenteel in beeld te komen wordt de Garmin Virb Elite op de tank bevestigd met de zuignap (hier rechts) Ook deze kan viade dubbele USB poort gevoed worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 11-12-2015

Vandaag een 2e hands GoPro Hero 3+ Black op de kop weten te tikken. Met zowel de Silver als de Black in mijn bezit kan ik alle accessoires uitwisselen. De beide camera's kunnen met één WIFI remote bediend worden, wat uiteraard ook heel erg handig is. Beide GoPro's zijn op de RT LC gekoppeld aan permanente voeding dus met een lege GoPro accu (of het wisselen daarvan) zal ik niet komen te staan onderweg

 

 

 

 

 

 

 

Vandaag toch besloten om de eerder genoemde verstralers in dit topic te koop te zetten. Niet dat de lampen mij niet bevallen maar ik weet simpelweg niet hoe ik de verstralers op een nette manier moet bevestigen op de R1200RT LC. Zou ik de valbeugels van Wunderlich of van Touratech gemonteerd hebben dan waren de lampen ook geen probleem. Maar met de valbeugels vind ik de RT teveel lijken op een lesmotor en dat is niet echt mijn ding (met alle respect voor de mensen de de valbeugels wel gemonteerd hebben) Als ik de lampen verkocht heb, ben ik van plan om de "Wunderlich Zusatzscheinwerfer" te kopen met alle bekabeling en bevestigingsmaterialen voor de R1200RT LC. Alleen worstel ik nog met de vraag of deze lampen samen met de angeleyes overdag gevoerd mogen worden. Ik lees veel verschillende meningen maar weet nog steeds niet wat de wet toelaaat. Als iemand mij kan adviseren met een deskundig antwoord dan zou ik dat waarderen!

 

Donderdag 10 december 2015

De Garmin Virb is vandaag verstuurd naar de nieuwe eigenaar. Voor het geld wat hij opgebracht heeft is het zeker een leuke camera. De Garmins hebben enkele voordelen die voor sommigen belangrijk zullen zijn maar voor mij net iets minder zwaarwegend. Binnenshuis waar minder licht is, maakt de Garmin (Virb en Virb Elite) mooiere opnames dan mijn Go Pro hero 3+ Silver. Ook is het beeld van opnames tijdens lopen / bewegen van de Garmin minder onrustig dan dat van de GoPro door de beeldstabilisatie van de Garmin. Heb ik het toch over beeldstabilisatie dan denk ik toch dat Sony op dat gebied vooralsnog de voorloper blijft. Maar.......de beeldkwaliteit van de GoPro blijft voor mij toch de beste en voor gebruik op de motor blijft dit voor mij dè camera!

 

Woensdag 05 december 2015

Vandaag toch de beslissing genomen om een van de beide Garmin Virbs te verkopen en hiervoor in de plaats op zoek te gaan naar een GoPro Hero 3+ Black Edition. Dit vanwege de zeer geringe maar toch beter kwaliteit van het beeld.  Advertentie op marktplaats gezet en inmiddels enkele biedingen gehad.

 

Zaterdag 05 december 2015

Als slot van het striping gebeuren op mijn R1200RT LC heb ik de tank en de kopse kant van de zijpanelen voorzien van de blauwe accenten. Hiermee houd het voor mij op omdat ik anders denk dat ik te maken krijg met een geval van overdaad (en dat schaad)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 05 december 2015

Tankpad besteld dat uiteindelijk niet bleek te passen, dus maar een stukje ingekort. Goed genoeg om te voorkomen dat de rits van mijn motorjas de tank beschadigd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 27-11-2015

Als je dan toch oog voor het kleinste detail hebt, dan zijn de ventieldopjes van metaal met het BMW embleem natuurlijk een must om op de motor te zetten. Bij deze dus :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 27-11-2015

Gekocht: de 12V, 2A USB DIN stekker. Vóór op de motor heb ik 2 USB poorten ingebouwd. Hierop is de Naar voor gerichte GoPro Hero 3+ Silver aangesloten. De andere poort gebruik ik voor, òf mijn GSM, òf de WIFI remote van de GoPro op te laden. Om de Garmin Virb Elite actioncam die achter op de motor gemonteerd is, ook permanent van stroom te voorzien heb ik deze stekker gekocht die ik in de achterste 12V aansluiting kan insteken. Op deze manier hoef ik mij geen zorgen te maken dat de accu van de actioncam tijdens de rit leeg raakt. Meerdere actioncams kunnen niet laden en opnemen tegelijk. Hiervoor is een aanpassing van de USB laadkabel noodzakelijk. Het is 5 minuten werk en hoe het moet zie je op het volgende instructiefilmpje (gemaakt door de amerikaan Karl waar ik veelvuldig contact mee heb en die ook op een R1200RT rijdt) Deze oplossing werkt trouwens niet alleen voor de Sony Actioncams. Ik heb deze oplossing toegepast voor de Garmin Virb Elite en de Garmin Virb Standaard:

 

 

 

 

 

Kabel netjes onder het zadel door naar de USB lader en vervolgens een dag lang non stop toeren zonder een accu te wisselen :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maandag 23-11-2015

Binnenkort op deze site en mijn Youtube kanaal, een vergelijkingstest van mijn 3 actioncams: De Garmin Virb (vandaag binnen gekregen), Garmin Virb Eilite en de GoPro hero 3+ Silver edition. Uiteraard heb ik veel tests gekeken op YouTube maar ik vind het moeilijk om te beoordelen aangezien YouTube filmpjes die ge-upload worden sterk comprimeerd waardoor de kwaliteit begrijpelijkerwijs achteruit gaat te opzichte van de originele beelden. De laatst door mij aangeschafte actioncams (de beide Garmins) heb ik nog niet echt kunnen testen op kwaliteit van beeld en geluid. Binnenkort dus meer over mijn bevindingen van deze cams ten opzichte van mijn GoPro. Iedreen weet dat GoPro de markt nog steeds in handen heeft op het gebied van de action cams. Toch is de eerste indruk die ik heb van de Garmins verre van slecht. Wordt vervolgt!

 

Zaterdag 21-11-2015

Als reserve, 10 meter striping gekocht in dezelfde kleur als de eerder door mij aangebrachte striping op de R1200RT LC (Donkerblauw Metallic, zie pijl) Gekocht bij Stickerandstripings.com. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 21-11-2015

Voor 3 euro incl. verzendkosten vanuit china probeer je nog eens wat :-) OM de tank te beschermen tegen krassen o.i.d. heb ik deze tankpad besteld. Mocht het tegenvallen dat kan ie voor dat geld nog altijd de kliko van binnen bekijken. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 21-11-2015

Voor het comfort van de bijrijder en omdat het mooi afgewerkt uitziet, het originele BMW rugkussentje voor het kleine topkoffer gemonteerd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 13-11-2015

Wellicht wat vreemd om op deze plaats te vermelden: Na 5 jaar actieve deelname heb ik het bmwrtforum.nl de rug toegekeerd na alweer een nutteloze discussie met de moderators. Zaken die ik daar poste kan ik ook op andere media (zoals o.a. deze site) vermelden. Met dank aan de leden die de moeite genomen hebben met een persoonlijk bericht afscheid te nemen!

 

Zondag 08-11-2015

Vandaag heb ik de Baas Controller voor de accuspanning op de RT gemonteerd. Het stelt allemaal niet veel voor als je eenmaal weet waar de schroeven zitten om de tupperware te demonteren. Hier de montage in woord en beeld voor de geïnteresseerden:

 

De controller wordt (simpeler kan het bijna niet) op de plus en de min pool van de accu aangesloten. De controller is zo ontworpen dat deze geen stroom verbruikt. Je drukt tegen het tuimelschakelaartje en dan zie je het groene lampje oplichten als de accu in orde is 

 

 

en het rode als de accu ontladen is. Branden beide lampjes op de controller dan is het tijd de accu aan de druppelaar te hangen. Het apparaatje wordt met 2 tyraps bevestigd aan het stuur. De draadjes ga ik tzt wegwerken. De draden zijn voorzien van 2 oogjes die aan de polen van de accu bevestigd worden. Om de draden netjes te kunnen wegwerken zal ik zoals gezegd een deel van de tupperware moeten verwijderen. Om te beginnen zal ik het rechter kuipdeel verwijderen. Dit gebeurd door 2 schroeven te verwijderen (Zie foto links (Rode pijl) Sorry voor de vliegenlijken :-) De motor is niet gepoets na de laatste rit) en het kuipdeel vervolgens aan de onderkant naar je toe te trekken. (Hier zit het namelijk met 2 kegelvormige nokjes in een rubberen oog gedrukt)tot slot beweeg je het kuipdeel schuin omhoog richting de tank omdat het met 2 nokjes  aan de motor gehaakt zit.

 

 

 

 

 

 

 

 

Het gaat allemaal heel soepel, dus je hoeft weinig tot geen kracht te gebruiken en niks te forceren!  Vervolgens zul je, om bij de polen van de accu te komen, het onderste kuipdeel moeten verwijderen. Dit gebeurd door de schroef links boven op de foto te verwijderen. (zie rode pijl)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervolgens verwijder je de schroef onder de uitlaatbocht zoals aangegeven op de foto links (rode pijl) Hierna kun je het onderste kuipdeel naar je toe trekken en van de motor verwijderen. Je ziet nu de beide accu polen zitten. De rode draad aan de controller is de plus en de zwarte wordt aan de min pool aangesloten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bevestig de oogjes van de controller aan de polen van de accu en bevestig de tupperware in omgekeerde volgorde weer aan je RT.

 

Klaar is kees!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo te zien is mijn accu in ieder geval nog  op spanning :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Woensdag 21-10-2015

Niet echt nodig, maar ik vind het optisch wel een verbetering. Besteld bij Hornig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eveneens besteld bij Hornig. Afdekkapje aan de linkerzijde met als enig doel: Optische verbetering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omdat ik nu al zie dat de afstandsbediening van de RT LC sporen nalaat op het stuur, heb ik het carbon deel besteld dat dit soort beschadigingen tegen moet gaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag 20-10-2015

FF een snelle check doen of de accu nog op spanning is. De BAAS controller, die ik besteld heb bij Wunderlich, wordt rechtstreeks op de accu aangesloten, maar verbruikt geen stroom. Door het knopje naar links te bewegen zie je of de accu geladen moet worden of nog vol is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag 20-10-2015

Iedereen kent het wel. Het hele motorblok vol met modder omdat het spatbord van de R1200RT te klein is. Omdat niet poetsen maar rijden de hobby is heb ik van Wunderlich deze spatbordverlenger gekocht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dinsdag 20-10-2015

Om te voorkomen dat de zijstandaard te snel wegzakt in de grond, heb ik van Wunderlich de vergoter gekocht. Deze is qua model iets anders dan op de foto. Heeft een perfecte pasvorm en ziet er keurig afgewerkt uit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woensdag 14-10-2015

De velgstriping was binnen en deze heb ik dan ook gelijk aangebracht. Met een overgebleven stuk heb ik een blauw biesje op beide koffers van de RT aangebracht. De Velgstriping en de andere striping zijn los van elkaar gekocht bij verschillende levenranciers in verschillende werelddelen

:-) maar de kleur is exact hetzelfde. (Zie foto) Ik als pietje precies ben daar natuurlijk weer erg blij mee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hier de subtiele 6.0 mm brede velgstriping, die ik aangebracht heb met de bijbestelde "applicatior". Zeer de moete waard voor die paar euro extra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zondag 11-10-2015

Ik weet niet of het mooi is in combinatie met onderstaande striping, maar omdat de prijs niet wereldschokkend is heb ik een rol blauw metallic velgstriping gekocht van 6 mm breed om ook de velgen een apartere look te geven. Mocht het niet bevallen dan is het ook weer snel verwijderd. Ook daarvan zal ik op deze site het eindresultaat laten zien.

 

Vandaag was met 11 graden en veel zon weer een heerlijk motorweertje. De dame mocht de garage uit voor een rit van 150 km.

 

Vrijdag 09-10-2015

Vandaag kreeg ik de striping binnen uit de USA die ik besteld had (zoals vermeld op maandag 28-09-2015 hier beneden) Ik ben meteen aan de slag gegaan en wil jullie het resultaat niet onthouden. Zie hier dus de foto's van het eindresultaat. Op een paar hele kleine luchtbelletjes na, die ik nog te lijf ga, is het plakken prima gelukt en niet echt heel erg ingewikkeld. Ondergrond goed schoon en vetvrij maken is

 

 

 

 

 

uiteraard een vereiste. Met een spatel de striping goed aandrukken en de luchtbellen naar de zijkant wegdrukken. Lukt dit niet volledig dan is er nog de mogelijkheid om de luchtbel door te prikken en deze alsnog met de spatel glad te strijken.

De tank.

De koffers. Ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over het resultaat. De saaie grijze kleur wordt iets gebroken op deze manier en wat mij betreft past het blauw er goed bij. Maar dat is natuurlijk altijd een kwestie van smaak. De striping is in veel verschillende kleuren te bestellen dus voor elk wat wils.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zondag 04-10-2015:

Verstralers (niet origineel BMW) gekocht. Nu nog een manier vinden om deze op een nette manier te monteren op de R1200RT LC. Wellicht met de draagarmen die voor de originele BMW verstralers zijn ontwikkeld. DE eerste indruk van de verstralers is goed. Ze zien er netjes afgewerkt uit. De zwarte behuizing is van aluminium en het geheel voelt degelijk aan. Het idee is om de lampen van stroom te voorzien via de accessoire

stekker die zich achter het linker kuipdeel bevind en waarmee de lampen over het contactslot lopen. Dit, uiteraard, om te voorkomen dat ze de accu leeg trekken als ik ze zou vergeten uit te schakelen. Op een later tijdstip zal ik de manier van monteren hier beschrijven en foto's van het eindresultaat plaatsen op deze site.

 

Uiteindelijk toch besloten dat ik de lampen niet vind passen bij de R1200RT LC. Het zou veel beter staan op de GS. Daarom heb ik deze verstralers toch verkocht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maandag 28-09-2015:

Omdat ik de kleur van mijn RT vanaf het begin niet bijzonder mooi vind, maar altijd betiteld heb als de minst van de kwade (leverbare kleuren) Zit ik al vanaf dag 1 te denken wat ik kan doen om de RT op te leuken. Eerst wilde ik de motor volledig laten wrappen zoals te lezen is onder de sectie Motorwrap op deze site. Intussen ben ik van gedachte veranderd en ben ik van plan striping op de bestaande kleur aan te brengen. Om de RT niet al te opzichtig te maken heb ik gekozen voor blauwe metallic striping op de quartz blauwe machine

Na aanbrengen van deze striping overweeg ik nog om de velgranden met dezelfde kleur blauw op te fleuren. De (hier in het rood afgebeelde striping set) heb ik besteld in de states via de volgende site Autotrimdesign. Ik zal op deze site uiteraard info m.b.t. het aanbrengen van de striping en het eindresultaat uitgebreid showen.

 

 

 

 

 

 

 

Tot slotte een plaatje voor de beeldvorming van de velgstriping. Deze zal ik bestellen bij (als ik bovenstaande striping niet voldoende vind) bij: bs-motoparts Uiteraard is alles wat ik hier vermeld een kwestie van smaak. Wellicht dat sommigen van jullie dit foeilelijk vinden. Maar misschien breng ik iemand op een idee. In beide gevallen stel ik jullie mening op prijs en zou ik het leuk vinden als jullie mij via het gastenboek op ideeën weten te brengen of laten weten wat jullie aan de RT wijzigen. Alles is welkom!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag 04-08-2015:

De eerste 6000 kilometer staan op de teller en ik waardeer de machine steeds meer. Olieverbruik is zowat nihil. Het grote verschil met het vorige model RT zit in het feit dat je zonder dat je het door hebt steeds harder gaat rijden. Dit is te danken aan de stabiliteit van de motor en het vertrouwen dat steeds groter wordt.  ik verwacht de kilometerstand gaat oplopen tot 10.000 als de machine 1 jaar in mijn bezit is. Dit terwijl ik gemiddeld altijd rond de 5000 per jaar reed. Wellicht is dit verschil te danken aan de hoge fun factor van deze R1200RT LC. Simpelweg een heerlijke motor!!

 

Zaterdag 13-06-2015:

Vandaag weer een rit gemaakt van een kleine 200 km. Mooie tocht van Sittard tot in Heeze (Brabant) en via verschillende dorpen binnendoor weer teug gereden.

 

Zaterdag 06-06-2015:

Dit seizoen nu alweer 2600 kilometer gereden op de R1200RT LC (naast de 5000 die ik dit jaar gereden heb op mijn nu ingeruilde RT van 2009). De motor voelt op alle fronten zo stabiel en vertrouwd aan dat ik mijzelf erop betrap dat ik steeds harder rijd, met name in de bochten. De vering is subliem en geeft geen krimp onder alle omstandigheden. Wat BMW nog steeds niet gelukt is, is om een zadel te produceren dat goed zit en je zadelpijn bespaard. Nu ik 5000 km op de teller heb gezet blijkt het zadel qua vorm en hardheid niet het comfort te bieden dat het Touratech zadel dat ik op mijn vorige RT had wel bood. Ik heb dan ook de beslissing genomen om toch weer een Touratech zadel te gaan aanschaffen voor de RT LC. Investering van 350 euro maar de prijs meer dan waard. Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het originele zadel van de LC een stuk beter is dat dat op mijn RT van 2009. (dat was echt brandhout) Als het nieuwe zadel binnen en gemonteerd is, zal ik ook hier mijn ervaringen delen.

 

Zaterdag 02-05-2015:

Naar de weersvoorspelling gekeken en geconstateerd dat het vandaag weer moest gaan gebeuren. Morgen de hele dag regen dus de R1200RT mag vandaag weer van stal. Vol goede moet richting de heuvels van het Zuid-Limburgse land. Helaas was er geen doorkomen aan. Een en al wielrenner waardoor de term doorrijden niet van toepassing is. De eerste beste snelweg genomen richting noord limburg. Kortom toch een mooie rit van 200 kilometer.

 

Woensdag 15-04-2015:

Stralend weer. April is op de helft en de thermometer geeft 25 graden aan. Zowaar niet verkeerd. Toch klopt er iets niet. O ja, ik zit binnen en ben aan het werk. Wat doe je dan? Juist, verlof nemen en op de RT kruipen. Dat heb ik dus gedaan. De Revit doorwaai jas mocht ook van de kleerhanger en werd om mijn bovenlijf gedrapeerd waarna ik er helemaal klaar voor was om een middagje te gaan genieten. De GoPro werd opgestart om het ultieme geluk vast te leggen en zo heb ik met een brede glimlach op mijn gezicht de eerste 1000 kilometer op de teller gezet van dit seizoen. (Natuurlijk niet allemaal vandaag gereden)

 

Zondag 12-04-2015:

De LC stond weer te trappelen in de garage toen zij het zonnetje zag schijnen en dus mocht de weer de cilinders strekken op het asfalt. 200 km door Limburgs en Brabant land getoerd.

 

Zondag 05-04-2015:

Vandaag een heerlijke rit gemaakt langs allerlei Brabantse dorpjes. Mooie lange doordraaiers die nog niet door veel automobilisten lijken te zijn ontdekt. Vertrokken toen menigeen nog achter het paasontbijt zat. Zo heb ik de eerste duizend kilometer van dit motorseizoen er alweer op zitten. En wat voelt die RT-LC toch heerlijk en vertrouwd aan!!

 

Woensdag 25-03-2015

Vandaag het extra aangevraagde WrapFolie kleurmonster binnen gekregen en besloten dat mijn R1200RT LC in deze kleur gewrapped gaat worden. Alle delen van de motor die nu quartz Blue zijn worden in deze donkerblauwe kleur (Deep Blue Gloss Metallic G217) gewrapped. Als ik de kleurmonsters bekijk zie ik absoluut geen verschil met echte lak. Op de kleur krijg je  7 jaar garantie! Het uiteindelijke resultaat zal uiteraard op deze site getoond worden in de vorm van een walkaround filmpje / foto's in de sectie MotorWrap op deze site. Wordt vervolgt.

 

Dinsdag 24-03-2015:

Het motorvirus heeft weer in alle hevigheid toegeslagen nu het voorjaarszonnetje zich weer laat zien. Vandaag dus weer een mooie rit gemaakt door Zuid Limburg. Hierbij verbaas ik me telkens weer over de nieuwe weggetjes die ik elke keer weer ontdek en door plaatsjes komen waarvan ik het bestaan niet eens wist. Mooi!!

 

Maandag 23-03-2015:

Vandaag heb ik een rit gemaakt door Zuid-Limburg. Nu het pas maart is en ook nog een maandag is het nog goed toeven in tegenstelling tot de zomermaanden als het heuvelland weer verstopt zit met vierwielers. Het was een heerlijke rit waarvan binnenkort het filmpje op deze site en op YouTube te zien zal zijn.

 

Zondag 22-03-2015:

Deze week heb ik van MotorWrap de kleurmonsters binnen gekregen. Het blijft moeilijk inschatten hoe de motor eruit ziet na wrappen aan de hand van een kleurstaal van 20 bij 30 cm. Ik neem rustig mijn tijd om te beslissen wat het gaat worden. Ik neig nu naar Metallic Blauwe glanzend voor die delen van de motor die nu Quartz Bleu Metallic zijn (een mooie naam voor saai muis grijs). Wordt vervolgt.

 

Zaterdag 07-03-2015:

Ik geef het toe, ik ben een mooi weer rijder. Deze week kwamen de voorspellingen voor een goed weekend met veel zon op gang en de RT LC stond dan ook te trappelen in de garage. Zij moest en zou het asfalt trotseren en die pret gunde ik haar maar al te graag. (ja inderdaad, ik zie de RT als een "zij". Wellicht door mijn geslacht en geaardheid voelt het beter om een zij dan een hem te bestijgen :-) Zaterdag was het dan zover en wat voelde het weer goed om door het Limburgse heuvelland te rijden en te genieten van de omgeving en de LC. Hoe oubollig klinkt het als ik zeg: de PK's van de boxer tussen  mijn benen te voelen werken, de temperatuur te voelen, de natuur te ruiken en dat alles met een glimlach op mijn snuit die er na het afstappen haast niet meer vanaf te beitelen is. Wat is dat toch met motorrijden??

De rit is te zien onder de rubriek "Motorfilmpjes Luc"

 

Zaterdag 28-02-2015:

Omdat ik de leverbare kleuren van BMW lelijk vind, ben ik me gaan oriënteren op internet naar de mogelijkheden om mijn RT te laten wrappen. De mogelijkheden zijn eindeloos en de geluiden positief. Komende week bellen om een richtprijs op te vragen via: powerseal (Klikkerdeklik). Kijk op hun site Motorwrap (klikkerdeklik) voor voorbeelden

 

Woensdag 25-02-2015:

Vandaag een waterdichte behuizing voor de GoPro hero 3+ Silver "gesloopt" :-) Aan de zijkant een opening gemaakt ter grootte van de mini USB stekker om deze tijdens het rijden permanent aan de USB poorten (voeding) te kunnen koppelen.

 

Zondag 22-02-2015:

Vandaag de BMW navigator V voorzien van motorroutes. In de loop van de tijd heb ik veel routes verzameld maar eigenlijk nooit de moeite genomen deze naar de Navigator te kopiëren. Nu ben ik dus klaar voor het komende seizoen.

 

Donderdag 19-02-2015:

Gisteren de dealer gebeld om een rugkussen voor het kleine (in kleur gespoten) topkoffer voor mijn RT te bestellen. Het onderdeel was op voorraad dus vandaag gelijk opgehaald en gemonteerd. Niet dat er vaak iemand achterop zit maar ik vind het mooi afgewerkt uitzien op het koffer. Toen ik toch bezig was heb ik gelijk de USB poorten die ik gemonteerd had, aangesloten om te laten functioneren over het contactslot. Hierop kan ik de GoPro hero 3+ Silver aansluiten om deze van voortdurende spanning te voorzien om niet met een lege GoPro accu geconfronteerd te worden onderweg. Ook de WIFI remote en GSM kan ik zo tijdens de rit opladen.