verhalen van bezoekers van deze site.


15-04-2019: Verhaal van een motorrijder: Pim Plas

 

Ik ben nu bijna 50 jaar en begonnen toen ik er geld voor had in 1993. Toen nog 10 lessen en examen doen. Het verkeer was toen nog niet zo moeilijk als nu.

 

Toen op zoek naar een motor voor een klein budget. Het moest een Yamaha diversion 600 worden. Bij de motorzaak stond echter een Honda VF 700 Sabre, import. Dus een mijlen teller en een aanduiding voor de overdrive! Samen met de souplesse van het blok, V4 en de cardan was ik om. Uiteindelijk best een logge motor met een fors flexibel frame. Ik heb er mijn eerste vakantie naar Frankrijk mee gemaakt. Er waren toen benzine rellen en ik mocht dus twee weken niet tanken van die fijne Fransen. Dus toen ik mocht tanken ben ik zo weer naar huis gereden. Uiteindelijk iets van 50K mee gereden en nooit problemen mee gehad.

 

Na een jaar of vijf, ik gebruikte de motor toen voor woon werk verkeer, iets van 60km per dag op zoek naar een nieuwe oude. Op het werk waren wat BMW fanaten en is het een R1100RS geworden van toen 7 jaar oud. Cardan, koffers en ABS en het blok hebben het gedaan. Wat een verschil met de Honda daarvoor zeg.

 

Ik heb met de RS 100.000 km gereden in bijna tien jaar tijd. Aan het einde reed ik al geen woon werkverkeer meer. Erg trouwe vriend geworden. Maar wilde voor een volgende motor iets anders dan BMW, maar lukte gewoon niet, de R1200GS gaf mij zoveel vertrouwen en comfort dat ik die gekocht heb, bij Kempenaar in Twello, wat een vertrouwen gaf dat bedrijf op dat moment en hadden een vier jaar jong model, uit 2008, met het toen vernieuwde ESA systeem in een mat zwarte kleur met 14000 op de teller. Wat een plezier heb ik op die motor gehad. Nooit problemen gehad behalve de eeuwige opmerkingen die wij als BMW rijders allemaal kennen.....

 

Met de voorgaande motoren over de jaren heen veel naar Duitsland, België, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Engeland geweest.

 

Nu ik 50 word wilde ik graag een memorabel kado! Een nieuwe oude moest het weer worden, maar niet weer een BMW. Triumph Explorer, Yamaha FJR, Honda Goldwing, Crosstourer, KTM, allemaal bekeken, gereden, alles over gelezen en het was het steeds net niet voor mij. Dus toch weer kijken bij BMW, een Adventure, een K1600 en een RT. Wilde zo graag iets anders, maar het kan simpelweg niet. Wat een geweldige motor is dit voor mij! Ik heb haar pas sinds begin december en nog niet zoveel kunnen rijden, maar dat gaat zeker gebeuren.

 

De RT is wel heel anders dan de GS. Los van het LC blok de grootste verschillen voor mij:

 

- veerwegen zijn minder en moet ik aan wennen

- Zithouding is anders, fijn, maar die van de GS is ook geweldig

- Minder macht over het stuur, dat staat wat lager en is nog even wennen

- Geweldig zadel, wat een comfort

- Wat een windbescherming! Misschien nog een keer een andere proberen met mijn 1,93 meter

- Wat een dashboard en zo compleet

- Koffers met zo veel ruimte

- Uiterlijk is erg mooi

- Opstappen veel makkelijker dan op een Adventure.

 

Ik ben er blij mee!!

 

Onderstaand: (ex) motoren van Pim.


15-04-2019: Verhaal van een motorrijder: Luc Horbach (webmaster r1200rt.nl)

 

Ik ben, zoals wel meer BMW rijders, de leeftijdsgrens van 50 gepasseerd. Ik woon in het zuiden van Nederland. Zeker geen slechte regio voor motorrijders met gebieden als de Duitse Eiffel en de Belgische Ardennen binnen handbereik.

 

Toen ik achter in de twintig was werd ik geprikkeld door de verhalen van collega's over motorrijden en besloot ik om ook "stoer" te worden en motorrijles te gaan nemen.  Ik was 28 jaar toen ik slaagde voor het examen en ik het zeer fel begeerde roze papiertje (zoals dat toen was) mocht ophalen bij het gemeentehuis. Op motorgebied kun je dus wel stellen dat ik een laatbloeier ben.

 

De zoektocht naar een geschikte motor begon al snel. Vooraf had ik al beslist dat het een Honda Magna moest worden. Tijdens mijn zoektocht naar een Magna 500, liep ik tegen een 750cc Canadese import machine aan in onberispelijke staat. Dit is dus mijn eerste motor geworden, waar ik ongeveer 8 jaar plezier van heb gehad. Daarna wilde ik toch eens iets anders en kwam de volgende chopper in mijn leven. In Den Haag stond een Kawasaki VN800 Classic te koop met slechts 4000 kilometer op de teller. Na een korte proefrit is deze van eigenaar gewisseld. Hierna volgden nog 2 Kawasaki's (VN900 Classic) Net nadat ik de 2e VN900 kocht, zag ik op de motorbeurs in Utrecht de BMW R1200RT. Liefde op het eerste gezicht!! In Tilburg stond een R1200RT (bouwjaar 2009) te koop met 12000 km voor een zeer gunstige prijs. De VN900 ging in de verkoop en de BMW werd aangeschaft. Toen is dus mijn liefde voor de BMW boxer, en met name de R1200RT, begonnen.  Vanaf dit moment heb ik het gevoel dat motorrijden voor mij pas echt begonnen is. 

 

Zoals op deze site te zien en te lezen is, ben ik in 2014 overgestapt op het gedeeltelijk watergekoelde LC model. Voor mij is dit nog steeds de ideale toermotor waar ik met heel erg veel plezier mijn jaarlijkse kilometers op rij! In meerdere testen wordt geschreven dat dit de beste toermotor van dit moment is. Dit is een stelling waar ik het voor 100% mee eens ben.

 

Onderstaand: (ex) motoren van Luc (BMW motoren Luc vind je hier & hier!)


Wil ook jij je verhaal op deze site geplaatst wilt hebben?? Denk niet dat je niks te vertellen hebt. Elk persoonlijk verhaal is de moeite waard!! Mail me! luc@r1200rt.nl

 

Wat heb je te vertellen?

  • Wanneer ben je begonnen met motorrijden?
  • Wat was je eerste motor?
  • Wat betekend motorrijden voor jou?
  • Foto's van jou en je motor zijn welkom!
  • Wat was je mooiste motorreis?
  • Mail gewoon alles wat je kwijt wilt op motorgebied!
  • etc. etc. etc.

Alvast bedankt voor je bijdrage aan deze site!!!